AdTraveller: gaat student Raoul Droog gesponsord naar Cannes?

AdTraveller: gaat student Raoul Droog gesponsord naar Cannes?
  • Bureaus
  • 11 jun 2014 @ 00:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PromotieInterviewCannesReclame

Het reclamefestival in Cannes nadert met rasse schreden. Iedereen die ertoe doet in advertising is erbij, maar veel studenten en creatieve starters piekeren zich suf hoe ze die trip überhaupt kunnen betalen. Student Raoul Droog bedacht een list: via zijn website AdTraveller.com zoekt hij sponsors van het T-shirt dat hij het hele festival wil gaan dragen. Lukt dat crowdfunden een beetje?

Het is een mannetje, die Raoul Droog. Tweedejaars student advertising aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, met al een zilveren SpinAward op zak. Die won hij samen met Romario Kowsoleea door Whiskas Moves te bedenken. Daarna maakte Droog deel uit van de 24-uurs Pitch van JongeHonden. En nu wil hij dus naar Cannes, gesponsord nog wel.

Over de bereikbaarheid van het Cannes Lions-festival klinkt Droog een beetje sip in het persbericht dat hij rondstuurde om zijn actiewebsite AdTraveller.com te promoten. ‘Helaas is dit voor studenten als mij nauwelijks toegankelijk vanwege het hoge prijskaartje wat eraan hangt. Terwijl er juist zoveel te leren is! Ook netwerken is belangrijk in deze wereld en waar kan dat nou beter dan in Cannes?’ Omdat ook MarketingTribune dol is op (over)ambitieuze plannen, stelden wij hem even een paar vragen.

Leuke actie, Raoul. Loopt het een beetje?

Raoul Droog: ‘Om eerlijk te zijn nog niet zo heel goed. De AdTraveller kende wat opstartproblemen die begonnen bij Kickstarter, waar het niet door de “guidelines” kwam. Daardoor was ik genoodzaakt om AdTraveller via een ander crowdfunding-platform te laten lopen en gelukkig bood Indiegogo de uitkomst. Hierdoor liep alles wat vertraging op en het lange Pinksterweekend zorgde helaas ook niet voor een uitkomst. Maar ik ben optimistisch!’

Het is crisis, dus jij dacht: ik ga lekker crowdfunden. Maar ben je niet bang dat je potentiële sponsors die crisis ook nog steeds voelen?

‘Bij studenten is het vrijwel altijd crisis en crowdfunding is ideaal om projecten van de grond te krijgen. Ik ben niet heel bang voor crisis bij de sponsoren, omdat een bedrijf voor 40 euro al zeven dagen op mijn “Adshirt” komt. Dat is goedkope reclame in Cannes tussen de CEO van Twitter en 500+ creatieven uit het reclamevak.’

Zijn shirtreclame en posterboys niet een beetje uit de tijd, of voorspel jij ze een gouden toekomst, zeker voor jezelf?

‘Het Adshirt (XXL) is niet specifiek ontworpen voor shirtreclame, maar om op een sympathieke manier iets terug te doen voor de bedrijven die mij geholpen hebben de reis naar Cannes te kunnen betalen.’

Waarom wil je naar Cannes? Wat wil je er gaan zien, wie wil je er gaan spreken?

‘Het Cannes International Festival of Creativity is waar de hele reclamewereld samenkomt. Naast de uitreiking van de Lions Awards komen veel internationale sprekers vertellen over zaken als Brand Thinking, storytelling, social media et cetera. Daarnaast zijn er workshops en tentoonstellingen. Mijn doel is om veel te leren in Cannes over marketing, maar vooral te netwerken voor eventuele stageplekken en mijn toekomst.’

Studenten klagen wel vaker over de kosten om naar Cannes te gaan. Ben je niet bang dat jouw AdTraveller-project serieuze concurrentie krijgt van andere studenten die ook graag naar Zuid-Frankrijk willen?

‘Dit jaar ben ik niet bang voor de concurrentie omdat alles nog vers is. Volgend jaar zullen er wellicht studenten zijn die soortgelijk projecten gaan doen. Maar ik heb plannen om AdTraveller volgend jaar naar het next level te brengen, maar dat volgt later.’

Waar denk je dat de teller van Adtraveller vrijdag staat?

‘Vrijdag zal een spannende dag zijn! Ik hoop en ga uit van een positieve uitkomst.’

Wie Raoul Droog wil sponsoren kan terecht op AdTraveller.com.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken