Gaastra en Rutger Hauer maken film Flying Dutchman

Gaastra en Rutger Hauer maken film Flying Dutchman
  • Bureaus
  • 29 aug 2014 @ 08:37
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesMerkenEndorsementFilm

Het nautische kledingmerk Gaastra heeft topacteur Rutger Hauer gestrikt voor een korte reclame-film over de legende van The Flying Dutchman. Een andere celebrity verzorgde de fotografie: Bryan Adams, ooit een populaire rockzanger, tegenwoordig een begenadigd fotograaf.

Hauer kruipt in de huid van de 17e-eeuwse Friese kapitein Barend Fockesz. Een rol die hem op het lijf geschreven is, want Rutger Hauer is een fervent zeiler. Gaastra zocht voor de hedendaagse vertolking van The Flying Dutchman iemand die niet alleen de liefde deelt voor het grote water, maar ook past binnen het thema van dit najaar ‘The Legendary Season’. Als levende legende is Rutger Hauer de perfecte vertolker van Gaastra’s Flying Dutchman campagne.

De samenwerking is gebaseerd op het verhaal van Barend Fockesz, een 17e-eeuwse in Friesland geboren kapitein van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Fameus vanwege de mysterieuze snelheid van zijn tochten naar Indië. Gezien zijn recordtempo vermoedde men dat hij werd geholpen door de duivel. Barend Fockesz wordt gezien als de legendarische kapitein van The Flying Dutchman. Beter bekend als het spookschip, welke volgens de legende, gedoemd is om voor eeuwig rond te zeilen in de omgeving van Kaap de Goede Hoop.

Mark van der Wal, algemeen directeur Gaastra: ‘Voor de belichaming van een complex karakter als kapitein Barend Fockesz, met dezelfde kracht en authenticiteit, en iemand die de kernwaarden van Gaastra vertolkt, zagen we Rutger Hauer als perfecte match. Rutger Hauer spreekt door zijn geweldige talent een breed publiek aan. Hij is authentiek, nuchter en even ambitieus als onze oprichter Douwe Gaastra. Net als Douwe heeft hij de zee in het hart zitten en is hij dol op Friesland, waar hij naast Los Angeles een deel van het jaar woont.'

Dit jaar staat het seizoen van Gaastra in het teken van legenden. Van der Wal: 'Allereerst werden we sponsor van Team Brunel, het enige Nederlandse team dat mee doet aan de belangrijkste wereldwijde zeilwedstrijd, De Volvo Ocean Race. Vervolgens stemde Rutger in om mee te spelen in onze Flying Dutchman campagne. En toen ook nog Bryan Adams wilde tekenen voor de fotografie, voelde het alsof we een extra hoofdstuk aan onze prachtige geschiedenis toevoegden.’

Rutger Hauer: ‘Ik heb mijn hart aan de zee verpand. Het was een geweldige ervaring om deze film te mogen maken en te poseren op zeilboten waar ik als veertienjarig jochie van droomde. Ik tekende dag in dag uit dergelijke schepen. Op mijn vijftiende vertrok ik naar zee, maar mijn carrière als kapitein was snel voorbij. De passie voor het zeilen is echter nooit meer weggegaan.’

Nederland kent een rijk maritiem verleden, vol sagen en legenden. Met de campagne gaat Gaastra terug naar de roots van het zeilen. Waar het bedrijf sinds de oprichting in Friesland in 1897, actief aan de nationale en internationale zeilcultuur heeft bijgedragen. De campagne illustreert naast de heritage, de diepte en de spirit van de zee. 

gaastraproshop.com/gaastra/theflyingdutchman/ 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken