Dennis Hoftijzer over 40 jaar Frappant

Dennis Hoftijzer over 40 jaar Frappant
  • Bureaus
  • 17 okt 2014 @ 13:59
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • InterviewMarketing

Full service crossmedia communicatiebureau Frappant bestaat 40 jaar. Wij spreken Dennis Hoftijzer, Creatief DGA bij Frappant.

Dag Dennis, gefeliciteerd met jullie jubileum! Was het een leuk feest?

'Het was een topfeestje! 10 april was de échte jubileumdatum, toen zijn we met het hele team een weekend naar Amsterdam geweest, waar we onder andere een bezoek brachten aan JWT. Het jubileumfeest voor onze relaties vierden we 10 oktober, precies een half jaar erna, dus míddenin ons jubileumjaar. We zitten met ons bureau in een voormalig zwembad, wat we voor de gelegenheid ombouwden tot een feestelijke foodmarket mét DJ. We mochten een kleine 300 gasten ontvangen, het was supergezellig.'

40 jaar Frappant, het kan bijna niet dat jij zelf de oprichter bent…

'Haha, nee, ik zeg vaak gekscherend dat ik min vijf was toen ik bij Frappant begon. Ik ben nu dus 35, maar ik zit al wel 15 jaar bij Frappant, waar ik notabene als stagiair begon. Door me overal mee te bemoeien - zoals ik het altijd maar noem - kwam ik telkens een stapje verder tot er eigenlijk nog maar één positie over was, directeur-eigenaar van de club. En daar heb ik nog geen dag spijt van gehad. De oprichter Bert Nijman was mijn eerste baas, hij heeft Frappant 32 jaar geleid. Ik mag dus nog even.'

Wat voor bureau is Frappant?

'Frappant is een bureau met Amsterdamse ambities en een Achterhoekse mentaliteit, om het maar even zo samen te vatten. Dat betekent dat we harde werkers zijn, de beste specialisten bij elkaar gezet hebben en ondertussen tóch 'heel gewoon gebleven zijn'. We willen het allerbeste in onze opdrachtgevers naar boven halen en neerzetten in een stevige strategie en opvallende creativiteit. We maken merken sterker, zo beloven we op al onze kanalen. En dat is nogal een belofte, maar wel eentje die we gerust aandurven. 

We komen uit het tijdperk dat alle grotere bureaus zichzelf full service begonnen te noemen, wat toen zoveel betekende als 'laat ons alles maar doen, dan kunnen we overal wat van meepikken'. Die tijd is echt wel geweest. Toch zou ik ons best full service durven te noemen, maar met een nieuwe lading. Ik geloof er namelijk in dat de tijd weer aanbreekt dat opdrachtgevers zich beseffen dat ze niet zelf dat middelste radertje willen zijn in de totale communicatie. Dat ze niet alle losse communicatie-eindjes zelf aan elkaar willen leggen maar dat ze een partij zoeken die ze kunnen vertrouwen. Een partij die door inlevingsvermogen en vakkennis wél die spilfunctie kan en wil zijn, omdat het haar core business is. Onze Achterhoekse mentaliteit zorgt ervoor dat opdrachtgevers dat vertrouwen in ons hebben en hun volledige merkontwikkeling en -onderhoud bij ons onderbrengen. Dat vertrouwen is waar we veel energie in steken. Door transparant te zijn. Eerlijk te blijven. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het helaas niet. We hebben veel specialismen in eigen huis, vooral op strategisch en creatief vlak. Daarnaast hebben we een waardevol netwerk waar wij gebruik van maken, maar waar ook onze opdrachtgevers rechtstreeks van mogen profiteren. Dát is hoe het werkt anno 2014.'

Er zullen weinig bureaus in Nederland zijn die dichter bij Duitsland zijn dan Frappant. Zie je dat terug in jullie klantenportfolio en ambities?

'We hebben inderdaad een aantal Duitse opdrachtgevers in onze portfolio. We werken bovendien met een Duitse conceptontwikkelaar en tekstschrijver, dat is een absolute must als je voor Duitsland wilt werken. We zitten inderdaad maar 10 minuten van de Duitse grens, maar het is een wereld van verschil. Wie denkt dat je als Nederlander wel even in Duitsland aan de slag kunt met wat vertaalwerk, komt bedrogen uit. De cultuur is zó wezenlijk anders, dat vind je terug in de samenwerking, in de conceptontwikkeling, maar ook in vormgeving. In het begin kregen we vaak te horen dat 'Dutch Design' te mooi werd gevonden, te verfijnd. Dat is inmiddels wel dichter bij elkaar gekomen. Onze ambities zijn groter dan de portfolio op dit moment hoor, daar ben ik eerlijk in. De potentie is enorm, maar we hebben eerst nog veel te doen aan 'onze' kant van de grens.'

Wat moeten bureaus doen om succes vol te zijn?

'Ons jubileumthema is 'Nieuw sinds 1974'. Daarmee willen we zeggen dat we nooit stilgestaan hebben. Dat we eigenlijk altijd in onze regio een pionier of minstens een early adopter waren als het ging om nieuwe technieken, stijlen, concepten of middelen. Dat heeft er toe geleid dat we nooit '40 jaar oud' geworden zijn, of 'het bureau van gisteren'. Ik wil altijd van vandaag zijn. We hoeven echt niet voor de muziek uit te lopen, dat zou er alleen maar voor zorgen dat de markt ons niet meer begrijpt. Maar we zijn het als communicatiespecialisten aan onze stand verplicht om onze klanten te inspireren met nieuwe dingen. Bureaus kunnen zich gerust weer gaan bemoeien met méér dan marketing. Wij hebben niet de wijsheid in pacht als bureaus, maar we hebben een gouden combinatie die onze opdrachtgevers moeten missen: we zijn creatief en tegelijkertijd 'niet gehinderd door kennis'. We laten ons dus niet snel leiden door 'kan niet', 'hebben we al gedaan' of 'bij ons werkt zoiets anders'. We kunnen bedrijfsblindheid bij opdrachtgevers doorbreken en met creatieve oplossingen komen. Die kracht moeten bureaus veel meer inzetten en daarmee een stevige rol verdienen bij de merken waarvoor ze werken. Blijf fris en bemoei je óveral mee.'

Wat is het laatste nieuws?

'Dat het geld na dit feestje nu écht op is, haha! Nee, het laatste nieuws is dat we volop bezig zijn met het doorontwikkelen van onze methode om merken sterker te maken. Daarvoor gebruiken we diverse bestaande inzichten zoals het Why-How-What van Simon Sinek, beginselen van contentmarketing en andere modellen, waarmee we op verschillende niveaus met onze opdrachtgevers het verschil weten te maken. We willen het beste bureau van Oost-Nederland worden, dus werken we daar elke dag weer aan. En dat is te gek om mee bezig te zijn.'

www.frappant.com

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken