Jaap Toorenaar plaatst kanttekeningen bij de Effie
- Bureaus
- 3 okt 2014 @ 09:03
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - AwardCampagnes
- 3 okt 2014 @ 09:03
- Redactie Bureaus
Vragen stellen hoeft niet bij Jaap Toorenaar, creatief directeur van ARA. Hij gaat zitten -en vaak ook weer staan om te ijsberen - en begint: 'Ik geloof dat ik bij vijf campagnes betrokken was die een Effie wonnen, maar eigenlijk háát ik de prijs.'
Een prijs die wat schuurt dus?
'Waarom hebben we in dit vak zo ontzettend veel prijzen? Kan dat te maken hebben met het feit dat veel mensen reclame een tamelijk onnozel vak vinden? Wij zijn mooipraters. Zelfs als je een international brandmanager vaatwasblokjes bent die in heel Europa verkoopt, dan nog is de kans klein dat je uitgenodigd wordt voor VPRO Zomergasten. Voor het boek over de geschiedenis van de mensheid mag ik hooguit de flaptekst schrijven: "Dit boek mag in geen boekenkast ontbreken". In het boek zelf komen wij, reclamemensen, niet voor. Dan is elke reclameprijs natuurlijk meer dan welkom.'
Je relativeert je vak tot op het bot!
'Ik vind dit zó'n leuk vak. Toen ik als copywriter begon, zeiden ze tegen me: "Ga jij nou iets schrijven over schijtpapier? Je hebt twintig jaar op school gezeten, man!" Jaha, dacht ik, maar ík ga nu de meest onvergetelijke advertentie ooit voor schijtpapier maken. De ondraaglijke lichtheid van de reclame, dat gevoel ben ik meteen kwijt zodra ik op een slagzin zit te broeden. Je zult toch het woord 'Zwitserlevengevoel' bedacht hebben, zoals Theo Postma. Het enige op een reclamebureau bedachte woord met een merknaam erin dat de Van Dale haalt!’
Speciale aanbieding
Het Effie-boek + 10 nummers van MarketingTribune nu voor slechts € 30,00. Geïnteresseerd? Stuur een mailtje naar sjaak@marketingtribune.nl
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing