NOM lanceert OTSA-model: voorspelling van reclamebereik in print

NOM lanceert OTSA-model: voorspelling van reclamebereik in print
  • Bureaus
  • 13 okt 2014 @ 14:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclamePrintOnderzoekBereik

Stichting NOM brengt het model Opportunity To See Advertising (OTSA) op de markt. Dit is een voorspellingsmodel voor reclamebereik in dagbladen en publiekstijdschriften. Deze gegevens maken inzichtelijk hoeveel mensen de kans hebben om een advertentiepagina van een specifieke branche in een blad te zien.

De lang gekoesterde wens van adverteerders (verenigd in BVA) en media-adviesbureaus (verenigd in PMA) is hiermee in vervulling gegaan: inzicht krijgen in reclamebereik van dagbladen en publiekstijdschriften. Hoewel individuele uitgevers regelmatig onderzoek doen naar bereik van specifieke advertenties (bijvoorbeeld in de zogenaamde Reclame Reactie Onderzoeken) is er nog nooit branchebreed informatie over reclamebereik gepubliceerd. OTSA is bovendien opgenomen in software voor mediaplanning.

Omdat reclamebereik van print niet grootschalig en op continue basis kan worden gemeten, heeft stichting NOM ervoor gekozen om een voorspellingsmodel te maken. Op basis van een apart onderzoek (uitgevoerd door GfK) waarin reclamebereik feitelijk is gemeten, is een model gemaakt waarmee het zien van advertentiepagina’s in alle dagbladen en publiekstijdschriften kan worden voorspeld (uitgevoerd door ABF Research).

Eén van de belangrijke voorspellers van reclamebereik blijkt leesintensiteit te zijn: hoe meer men leest in een blad hoe groter de kans dat men ook een advertentiepagina gaat bekijken. Verder is nog een aantal kenmerken van de advertentie zelf van belang, zoals positie in het blad of kleur. Ook is het belangrijk of mensen geïnteresseerd zijn in een bepaalde branche, bijvoorbeeld auto’s of persoonlijke verzorging. OTSA voor een blad verschilt per branche van de advertentie. In het model zijn tien branches opgenomen waarvoor een voorspelling van reclamebereik kan worden gedaan.

Ter gelegenheid van de publicatie van de eerste OTSA-gegevens heeft NOM ook de brochure 'Alles over print' uitgebracht. Daarin wordt een overzicht gegeven van alle collectieve informatie die beschikbaar is over printmedia voor de advertentiemarkt. De brochure kan worden gedownload van de website van NOM.

Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) is opdrachtgever van het bereiksonderzoek voor dagbladen en publiekstijdschriften. De stichting heeft vier partners: NDP Nieuwsmedia, Groep Publiekstijdschriften (GPT), de Bond van Adverteerders (BVA) en Platform Media Adviesbureaus (PMA). 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken