Gemeente Den Haag wint Reputatiemanagement Award

Gemeente Den Haag wint Reputatiemanagement Award
  • Bureaus
  • 24 nov 2014 @ 10:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieMerkenCommunicatieAwards

Gemeente Den Haag is vrijdag uitgeroepen tot winnaar van de Reputatiemanagement Award 2014. De afgelopen maand hebben 618 reputatieprofessionals gestemd op een van de vijf door een onafhankelijke jury gekozen finalisten: ONVZ Zorgverzekeraar, Natuurmonumenten, gemeente Den Haag, &Samhoud of De Rechtspraak. Het is de tweede keer dat de award is uitgereikt.

Na een spannende laatste week, waarin de finalisten elkaar op de hielen zaten, is de gemeente Den Haag er volgens reputatieprofessionals het afgelopen jaar het best in geslaagd de reputatie onder een brede groep stakeholders te verbeteren. Joost Galema gaf namens de winnaar van vorig jaar (Vodafone) de wisselbokaal door aan Ernst van den Berg van de gemeente Den Haag.

Juryvoorzitter Peter Kerkhof (links op de foto) over de winnaar: 'De gemeente Den Haag heeft zichzelf en Nederland nadrukkelijk op de wereldkaart gezet met de Nuclear Security Summit. Maar ook op andere kleinere dossiers heeft zij met oog voor de vaak tegengestelde belangen van betrokkenen de juiste afwegingen gemaakt.'

Een opvallend verschil ten opzichte van vorig jaar is dat vier van de vijf finalisten opereren binnen de publieke sector.

Het is de tweede keer dat de Reputatiemanagement Award is uitgereikt. De initiatiefnemers Motivaction, Duijvestijn Communicatie & Reputatie (DCR) en StakeholdersLab vonden het noodzakelijk een alternatief te bieden voor de vele awards die er al zijn op het gebied van reputatie.

Jurylid Karel Slootman, jurylid en directielid van Motivaction: 'Veel van die awards zijn slechts gebaseerd op de mening van het grote publiek dat een oordeel moet geven over zaken die zij niet kunnen beoordelen. Een goede reputatie van een organisatie staat of valt met het besef van de maatschappelijke verwachtingen. Die maatschappij wordt vertegenwoordigd door de relevante stakeholders van een organisatie. Als de positionering daarmee in verbinding staat en de organisatie daar concreet naar handelt, leidt dat tot een goede reputatie. Dit betekent logischerwijs dat de verantwoordelijkheid voor de reputatie de afdeling Corporate Communications moet ontstijgen en nadrukkelijk begint bij een goede verankering in de bestuurskamer.'

De onafhankelijke jury van dit jaar bestond uit juryvoorzitter Peter Kerkhof (hoogleraar Communicatiewetenschap VU Amsterdam), Ron van der Jagt (voorzitter van Logeion), Rocco Mooij (hoofdredacteur Communicatie), Jeroen Duijvestijn (directeur DCR), Henk Noort (directeur StakeholdersLab) en Karel Slootman, managing director Motivaction. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken