Van Santen Netwerk wint Creative Press Challenge

Van Santen Netwerk wint Creative Press Challenge
  • Bureaus
  • 10 dec 2014 @ 12:01
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameCreatieCopywritingAwardsPrint

De Creative Press Challenge 2014 is gewonnen door Van Santen Netwerk. De winnaar is dinsdagavond bekendgemaakt tijdens een speciaal event bij de ADCN. De winnende schets wordt door de Persgroep geproduceerd en verschijnt volgende week samen met een exclusief interview met de winnaars in de Volkskrant.

Van Santen Netwerk (met in het creatieve team Hans Luijcx, Martin Cornelissen en Floor de Jager) won de Creative Press Challenge 2014 op basis van een wildcard. De jury koos deze schets uit 50 inzendingen als winnaar, omdat de consument op intelligente wijze wordt geconfronteerd met de uitdagingen waar vluchtelingen in Nederland voor staan - en daarmee ook met de rol die de Stichting voor Vluchtelingstudenten (UAF) speelt bij het overwinnen van deze uitdagingen. 

Jurylid Mark Woerde (Lemz) over de winnende schets (zie hieronder): 'De aandacht wordt op een intelligente, heftige, maar toch smaakvolle manier getrokken. En vervolgens wordt er glashelder uitgelegd wat de toegevoegde waarde is van UAF. Deze inhoudsbekendheid is voor UAF zeer belangrijk. Het is niet alleen een knappe balans tussen aandacht en inhoud, maar zelfs een elkaar versterkende. Gaat het goed doen als printuiting.'

Bas Engels (TBWA) vult aan: 'Een slim idee en mooie associatie dat een redelijk onbekende stichting in de schijnwerpers zet. Origineel bedacht en eenvoudig verteld. Of de schets nu zo bedoeld is of omdat het makkelijker tekenen is dan een bomvolle boot van de zijkant, je ziet de impactvolle foto al bijna voor je. De tekst kan echter een stuk beter.'

'Met deze verrassende advertentie kantelt het perspectief over vluchtelingen', reageert Mardjan Seighali, Stichting voor Vluchtelingstudenten (UAF). 'Met ’t Kofschip richting een nieuwe toekomst!'

Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant: 'Deze simpele combinatie van één woord en één beeld vertelt het hele verhaal: de ellende die vluchtelingen doormaken en de kansen die de beheersing van de Nederlandse taal, en dus het UAF, hen biedt.'

De schets wordt in overleg met de winnaars door de Persgroep geproduceerd. Belangrijke voorwaarde van de jury is dat de body-copy wordt aangescherpt. Op dinsdag 16 december staat de advertentie in de Volkskrant, samen met een exclusief interview met de bedenkers ervan.

De volledige Top-5 ziet er als volgt uit: 

  1. Van Santen Netwerk: Hans Luijcx, Martin Cornelissen en Floor de Jager (wildcard) 
  2. JWT Amsterdam: Robert Nelk en Mark Peeters 
  3. Dawn: Chantal Koelewijn en Paul de Ridder 
  4. Kessels Kramer: Merel Witteman en Max Siedentopf 
  5. Leuk Werkt: Valentine Vale en Jill van Emmerik (wildcard)

Een overzicht van alle inzendingen staat op CreativePressChallenge.nl.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken