Patrick Kuijsters over de Esprix: 'Een prijs winnen is geen doel op zich. Het gaat om impact voor de klant.'
- Bureaus
- 16 dec 2014 @ 13:05
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - MarketingInterviewAwards
- 16 dec 2014 @ 13:05
- Bas Vlugt
De inzending voor Esprix is gestart: tot 31 december aanstaande kunnen campagnes worden ingestuurd. MarketingTribune spreekt met Esprix-jurylid Patrick Kuijsters, Director Marketing & Online bij SNS Bank.
Wat is uw motivatie om jurylid te worden?
‘Het is inspirerend en leerzaam om in zo’n gezelschap van ervaren professionals over strategie, creatie en resultaten van merken en campagnes te discussiëren en meningen te horen. Dat leidt tot serieuze en inhoudelijk scherpe discussies. En het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen. Beetje afstand van je eigen werk en merk.’
Wat is volgens u de belangrijkste ontwikkeling van het afgelopen jaar in uw vak?
‘Drie belangrijke zaken. Ten eerste het belang van merken met echte en relevante verhalen. Waar de positionering sterk is doorvertaald naar proposities, dienstverlening, gedrag en communicatie. Dat lijken we soms uit het oog te verliezen. Ik heb me de afgelopen jaren verwonderd over de uitspraak ‘als het maar geen marketing verhaal’ is. Daar zouden we ons, in ons vak, grote zorgen over moeten maken. Als we merken alleen bouwen op communicatie prikken klanten daar doorheen. Die willen merken die waar willen maken wat ze beloven. Ten tweede, en daaruit voortvloeiend, het belang van werkelijke interactie en dialoog met de klant in alle kanalen. Laat je de buitenwereld, en dus je klanten, meebouwen aan je merk. Ten derde fact based marketing. Heldere doelstellingen, accountability van marketing inspanningen. Bijna alles wat we doen is tegenwoordig meetbaar. Marketing is een belangrijke business driver. Geen reclamemaker.’
Hoe beïnvloedt deze ontwikkeling uw werk?
‘Dit is juist een drijfveer voor mij geweest om bij SNS aan het werk te gaan. Om een nieuwe koers neer te zetten die sturend is voor de hele organisatie. En te merken hoeveel energie en motivatie er los komt als je de hele organisatie meeneemt. De hele organisatie beweegt om de koers te bewijzen. Ik noem dat graag van bewijslast naar bewijslust. En juist die drive levert echt meetbare resultaten. Op NPS, je merkfunnel, klantinteractie, interne motivatie en natuurlijk sales.’
Merkt u een mentaliteitsverandering bij marketeers en bureaus?
‘Wisselend. Ik vind dat we een serieuze dialoog moet hebben over het waarmaken van beloftes. En het belang er van. Daarmee zeg ik niet dat je pas iets kan roepen als je alles in orde hebt. Dat standpunt wordt ook veel verkondigd en vind ik onzin. Als je maar een koers hebt en daar aan bouwt. Met je klanten. Merken zijn altijd in beweging, zijn nooit af. Bureaus moeten zich inhoudelijk ook bemoeien met het waarmaken van merken. En niet teveel of alleen bezig zijn met campagnes. Dan verliezen ze zelf ook meerwaarde. Met die afstand loop je het risico dingen te beloven die niet worden waargemaakt en beperken ze hun rol. Maar ook marketeers moeten zich realiseren dat ze change agents zijn van de organisatie. Vooral in de dienstverlening waar de factor mens zo groot is in het waarmaken van je beloftes.’
Hoe zorgt u ervoor dat u in de voorhoede blijft lopen?
‘Om je heen kijken, leren en proberen. Bij andere merken, bedrijven, best practices. En ik heb ontzettend veel kunnen leren en zien door juist in verschillende branches te werken. In fast moving, telecom en nu financiële dienstverlening. Zo dwing je jezelf ook om continue te leren. En zeker zo belangrijk, nieuwe dingen proberen. En niet bang zijn om een keer op je bek te gaan.’
Wat hoopt u te zien bij de ingezonden campagnes?
‘Sterke analyse van de uitdaging. Simpele strategie en verrassende executie c.q. creatief werk. Concreet resultaat. En zien dat er een werkelijke gedachte en concept zit achter de campagne. Met bewijsvoering.’
Waarom zou een marketeer voor een Esprix moeten inzenden?
‘Om zelf te zien of je plan en je executie echt rond is. Zo rond dat je er trots op mag zijn. Een beloning voor je harde werk en je durf. Maar niet als doel om prijzen te winnen. Ik vind dat helemaal geen doel op zich. We delen elkaar al best veel prijzen uit in het vak. Het gaat om impact voor de klant en in de markt. Niet om de prijzenkast.’
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing