Zelf oliebollen bakken? Vet, recycle het!
- Bureaus
- 31 dec 2014 @ 00:04
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - CampagnesMVOInnovatieMaatschappij
- 31 dec 2014 @ 00:04
- Redactie Bureaus
Grote kans dat de lekkerste oliebol van Nederland dit jaar gewoon thuis wordt gemaakt. Bijna 4 miljoen Nederlanders gaan op oudejaarsdag hiermee zelf aan de slag. En de 4 miljoen liter frituurvet die overblijft na het bakken, komt gelukkig steeds vaker bij het recyclepunt terecht, blijkt uit een publieksonderzoek voor de campagne 'Vet, recycle het!'
Toch worden nog niet alle gebruikte vetten en oliën ingezameld. Zo spoelt een kwart van de Nederlanders na het kerstdiner de vetresten uit de pan rechtstreeks door de gootsteen of in het toilet. Het massale vet- en oliespoor zorgt voor verstoppingen in het riool.
Recyclen van gebruikt frituurvet of -olie is voor steeds meer mensen net zo normaal als het recyclen van oude kranten of lege flessen. Meer dan de helft van de thuisoliebollenbakkers en ander frituurminnend Nederland levert dit al in bij een van de 3.000 inzamelpunten voor gebruikt vet en olie zoals kinderboerderijen of supermarkten. Het kan dus nog veel beter want helaas verdwijnt nog steeds te veel frituurvet in de groene of grijze kliko.
Nu de kerstvetresten nog
Resten olie en vet blijven bovendien in het riool terechtkomen. De helft van de overgebleven vetresten uit pannen gaat nog wél regelrecht door de gootsteen of het toilet. Met name tijdens de feestdagen, wanneer Nederlanders urenlang in de keuken staan, gaat het al snel over grote hoeveelheden olie en vet. Ook hierdoor ontstaan verstoppingen, zowel bij mensen thuis als in het riool van de gemeente.
Om het dichtslibben van het riool te voorkomen, worden Nederlanders opgeroepen om naast frituurvet, ook overgebleven vet- en olieresten na het koken in te zamelen. De kleine vetrestantjes kunnen mensen het beste wegvegen met een doekje. Het voorkomt dan niet alleen verstoppingen in het riool, maar het is ook beter voor het milieu, wordt hergebruikt als biodiesel en levert bovendien geld op.
Oud vet is geld waard
Omdat oud vet geld waard is, staan de verzamelcontainers vooral bij supermarkten en (sport)verenigingen. Het inleveren van vet is dan ook een lucratieve manier om de verenigingskas te spekken. Voor iedere volle container ontvangt de penningmeester van de club enkele tientallen euro´s. In totaal kan er jaarlijks voor enkele miljoenen euro’s ingezameld worden als al het gebruikte vet ingeleverd zou worden.
Een recept voor het maken van oliebollen is te vinden op de website Vetrecyclehet.nl, uiteraard mét instructie voor het recyclen van het vet, waaronder een overzicht van de inzamelpunten.
Stichting RIONED is het kenniscentrum voor riolering en stedelijk waterbeheer in Nederland en koepel van gemeenten, waterschappen en rioleringsbedrijven. MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten verenigt de oliën- en vettensector en is kenniscentrum dat voorlichting geeft over de wijze waarop vetten en oliën passen in een gezond en duurzaam leefpatroon.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing