ADCN lanceert jaarboek met twaalf covers

ADCN lanceert jaarboek met twaalf covers
  • Bureaus
  • 29 jan 2015 @ 15:05
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CreatieEvenementReclameMakers

De Art Directors Club Nederland (ADCN) heet woensdag het 49e Jaarboek van Reclame en Vormgeving uitgereikt tijdens een vernissage in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De avond stond in het teken van het thema 'Beyond Advertising'.

Geïnspireerd door de totstandkoming van “Sweetie”, winnaar van de ADCN Lampen Grand Prix in 2014, was veelzijdig strateeg/creatief Marcel Kampman (Happykamping) uitgenodigd als curator voor het boekontwerp. Samen met twaalf makers uit de creatieve industrie verzorgde hij twaalf verschillende covers, gemaakt met verschillende technieken en materialen.

Zo maakte art director Thijs Biersteker (Moore Amsterdam) ‘the cover that judges you’, die alleen toegang verleent tot het binnenwerk van het boek wanneer je geen oordeel en emoties toont. Ook de food designers van de culinaire werkplaats, het Open Wetlab van Waag Society, design studio Oak & Morrow, multidisciplinair kunstenaar Merijn Tinga en textielontwerper Borre Akkersdijk werkten mee aan het project.

Tevens lanceerden de ADCN en De Persgroep Nederland een speciale editie van PS van de Week, het magazine van Het Parool, over de revolutie in de reclame. Ronald Ockhuysen, hoofdredacteur van Het Parool, reikte het eerste exemplaar uit aan ADCN-voorzitter Lode Schaeffer.

Dinesh Sonak, directeur van de ADCN: 'Wij willen onze leden en de Nederlandse creative community graag inspireren en stimuleren om vaker met experts uit andere vakgebieden samen te werken. Op het grensvlak van disciplines ontstaan namelijk de meest innovatieve ideeën en impactvolle oplossingen. In de wereld van design, fashion en architectuur zie je al veel meer cross-overs, maar in advertising wordt nog relatief weinig geëxperimenteerd met mensen buiten onze eigen industrie. Over deze kansen en ontwikkelingen gaat ook de PS van de Week. Wij hopen dat het magazine zorgt voor meer inhoudelijke verdieping en discussie. Daarom wordt deze PS van de Week in de komende week, met dank aan De Persgroep Nederland, verstuurd aan duizenden professionals in creatie, marketing en media.'

Christian Borstlap en Matthijs van Heijningen Jr. werden benoemd in de ‘Hall of Fame’ voor hun bijdragen aan het vak, in het bijzonder vanwege hun internationaal spraakmakende creatieve werk.

Fotografie: Matthijs Immink Fotografie 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken