BrainJuicer komt met reclame-ranking FeelMore50

BrainJuicer komt met reclame-ranking FeelMore50
  • Bureaus
  • 22 jan 2015 @ 10:51
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameCommercialsOnderzoekWebsiteCreatie

Wat is de allerbeste commercial? Onderzoeksbureau BrainJuicer, gespecialiseerd in het testen van tv-reclame op emotie, kondigt de Global FeelMore50 aan, de eerste wereldwijde ranking van tv-commercials ooit. Verrassend is de beste spot van 2014: 'Oh Emma', gemaakt door Leo Burnett Paris voor Le Trefle, een Frans merk wc-papier.

BrainJuicer 'weet' dat 'Oh Emma' de beste tv-reclame van 2014 is, omdat dit de meest emotionele reclame is. Grootschalige studies over de effectiviteit van advertenties ('The Long and the Short of It', IPA 2013) hebben aangetoond dat emotionele advertenties veel betere voorspellers zijn van marktsucces op lange termijn dan reclames die een persuasieve, rationele communicatiestrategie bevatten. Hoe meer emoties mensen voelen, hoe meer ze kopen.

Ieder jaar worden er tienduizenden nieuwe reclames gemaakt. De FeelMore50 heeft de sterk voorspellende aanpak van BrainJuicer gebruikt om meer dan 400 van ’s werelds meest geprezen ‘viral’ en prijswinnende commercials te testen en deze te ranken op een sterren-rating met een maximum van vijf sterren. Hoe hoger de rating, hoe groter de kans dat een advertentie in staat is om marktsucces op de lange termijn te creëren. De gemiddelde score voor 35.000 advertenties is slechts twee sterren, maar de FeelMore50-commercials halen allemaal vier of vijf sterren en zijn zeer emotioneel.

Obsessie voor technologie

De winnaar van dit jaar, 'Oh Emma', drijft de spot met onze moderne obsessie voor technologie. Deze grappige advertentie bewijst dat een klein merk in een alledaagse categorie genoeg emotie kan oproepen om te concurreren met een aantal van de grootste adverteerders ter wereld.

Blijdschap is een succesvolle route naar emotioneel succes, maar dit is niet de enige route. Alle FeelMore50’s verleiden in plaats van overtuigen en zorgen ervoor dat mensen heel sterk iets voelen. De nummer twee in de ranking is een charmante reclame die op een vrolijke manier het wonder van vliegen tot de verbeelding laat spreken. Turkish Airlines werd bekritiseerd dat ze niet genoeg vluchten aanboden naar verschillende bestemmingen in eigen land. Haar antwoord, gemaakt door Lowe Istanbul, was een emotionele belofte om het beter te doen.

Puppy Love

De nummer drie van de wereld is gemaakt door Anomaly US, voor Budweiser, die de strijd om beste Super Bowl-ads voor de tweede keer op rij won met 'Puppy Love', een vervolg op de FeelMore50-winnaar van vorig jaar, 'Brotherhood'. In de nieuwe commercial heeft het Clydesdale-paard, net zoals zijn eigenaar, een nieuwe vriend – een schattige pup. De combinatie van ruige mannen en schattige dieren en zelfs een vleugje romantiek lijkt een succesvolle formule om mensen blij te maken.

BrainJuicer zal een reeks van Movie Mornings voor klanten en bureaus aanbieden om de beste advertenties ter wereld en de benodigdheden voor '5-star success' te presenteren. Het eerste evenement was 15 januari op het Londense Leicester Square. De volgende Movie Morning vindt plaats in New York op 12 februari. Vervolgens zijn er edities in China, Singapore, Brazilië, India en Europa, waar BrainJuicer ook vestigingen heeft. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken