Dé Commercialtrends van 2015

Dé Commercialtrends van 2015
  • Bureaus
  • 26 jan 2015 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Het is je vast niet ontgaan, maar de reclamespot Buddyhond van KNGF Geleidehond heeft de Gouden Loeki 2014 gewonnen voor de beste TV-commercial. Flappie van Bol.com en Moestuin van Jumbo eindigen op een eervolle tweede en derde plek.

Het afgelopen jaar vormden Hoyhoy, Strato en Specsavers samen de top3 voor de Loden Leeuw, de meest irritante reclames van 2014. Met deze wetenschap in het achterhoofd en een inhoudsanalyse die MediaTest in 2014 uitgevoerd heeft naar de effectiviteit van ruim 250 TV-commercials, kijken we vooruit naar dé verwachte trends op het gebied van TV-commercials in 2015.

Thema reclame is key
Afgelopen jaar zien we bij de grote adverteerders dat ze relatief gezien meer focus leggen op thema-commercials dan op actie-commercials. Het gaat vooral om kennis, attitude en om het beïnvloeden van het imago. Voorbeelden van bedrijven die focussen op samen, sociaal en verantwoord zijn, zijn Menzis, Triodos en Rabobank. Wel wordt er in tag-ons aandacht besteed aan acties om snel een aantrekkelijke actiegerichte boodschap over te brengen. Deze zal de relevantie van het merk en de kans om het merk te overwegen doen vergroten.

Where words fail, music speaks
Steeds meer adverteerdes ontwikkelen hun eigen soundlogo of maken gebruik van herkenbare liedjes met passende songteksten die de boodschap versterken. Muziek blijft hangen en versterkt het effect van merkherinnering. Bovendien roept het emoties op en emoties vergroten de interesse. 

Typetjes en karakters zullen ons blijven verrassen
Ondanks het vertrek van de supermarktmanager meneer Van Dalen uit de Albert Heijn commercials, blijven ook voor 2015 de typetjes en karakters de toon voeren. Brand stories met authentieke en humorvolle karakters wekken nu eenmaal de interesse van de consument. Adverteerders die hier gebruik van maken zijn bijvoorbeeld Jumbo, Corendon, Telfort en Sunweb. Zal meneer Van Dalen aan het eind van 2015 net als Cora van Mora toch een comeback maken?

Meer investeringen in pre-rolls
Het kijkgedrag verschuift steeds meer van TV naar online, en advertentiebudgetten volgen. Steeds vaker zetten adverteerders online pre-rolls in. Dit zijn vaak afgeleide van de commercial die voor TV ontwikkeld is. We zien nu een opkomende beweging van  bedrijven die de ‘gerecyclede’ TV-commercials achterwege laten en investeren in commercials specifiek voor online, inclusief de daarbij komende interactieve mogelijkheden als plaatsbepaling, foto-integratie en links met social media.

Humor werkt
Een van de belangrijkste emoties in TV-commercials blijft humor. Van de top 5 genomineerde commercials voor de Gouden Loekie, waren er dit jaar vier met humor. Maar ook van de top 5 genomineerden commercials voor de Loden Leeuw werd vijf maal geprobeerd met humor de kijker te raken. In dit geval werd het als irritant ervaren. Humor werkt, maar het is dus van groot belang om de juiste snaar te raken om je doelgroep op de juiste manier te bereiken.

Ik kijk uit naar een jaar met nieuwe, mooie en grappige commercials, die uiteraard voor koffiepraat zullen zorgen. Mocht je meer willen weten over het effect van je eigen TV-commercial of de Captivation Commercialtest van MediaTest neem dan contact op. 

Jody Bauer is Senior Consultant bij MediaTest

www.mediatest.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken