Wakker Dier voert tv-campagne tegen Aldi

Wakker Dier voert tv-campagne tegen Aldi
  • Bureaus
  • 23 feb 2015 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOMaatschappijCampagnesCommercialsFood

Wakker Dier is dit weekend een tv-campagne gestart tegen supermarkt Aldi. Deze keten blijft van alle grote supermarkten het meest achter bij de afgesproken vervanging van de plofkip. De tv-commercial roept op tot een boycot: 'Aldi stopt voorlopig niet met ploftip. Stopt u voorlopig wel met Aldi?'

De campagne volgt op een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), dat concludeert dat de afspraken van de supermarkten over vervanging van de plofkip niet diervriendelijk genoeg zijn. Zo blijft ook de nieuwe supermarktkip met 19 kippen op een vierkante meter in een potdichte stal gepropt. Met een overstap naar de diervriendelijkere kip met één 'Beter Leven'-ster zou de ACM aanzienlijk minder problemen hebben.

De supermarkten lijken dit niet te willen. Ze stellen in hun reactie alle afspraken over een beter dierenleven ter discussie: de bodem zou onder gezamenlijke verduurzaamheidsinitiatieven zijn uitgeslagen. De afwijzing van de ACM kan hierdoor juist averechts uitpakken voor de kip. Daarom neemt Wakker Dier nu het stokje over van ACM: het actiecomité gaat individuele supermarkten extra onder druk zetten om stappen vooruit te blijven zetten, te beginnen met de grootste achterblijver Aldi.

Aldi breekt belofte over plofkip

In februari 2013 publiceerden de supermarkten een teleurstellend convenant om de plofkip te vervangen: de Kip van Morgen. Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. De kippen leven met 19 kippen op een vierkante meter, tegenover 21 bij plofkippen. De welzijnsverbeteringen zijn zó minimaal, dat Wakker Dier spreekt van 'flopkip'. De supermarkten beloofden zo snel mogelijk om te schakelen naar deze flopkip.

Bijna alle grote supermarkten in Nederland zijn ondertussen in omschakeling, behalve de Aldi. De supermarkten Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl, Deen, Spar en Albert Heijn saneren de plofkip in stappen en beloven eind 2015 allemaal plofkipvrij te zijn. Supermarkt Jumbo ging een stap verder en introduceerde de aanzienlijk betere ‘Nieuwe Standaardkip’. Hoewel deze kip nog geen 'Beter Leven'-ster van de Dierenbescherming verdient, ligt het welzijn van het dier stukken hoger dan bij de flopkip. Ondertussen doet de Aldi niets zichtbaars en wil geen toezegging doen wanneer ze met de omschakeling beginnen. Daarmee breekt Aldi de belofte om de plofkip zo snel mogelijk te vervangen.

Wakker Dier blijft actie voeren

De ACM verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn volgens de ACM zo minimaal dat consumenten dit niet het extra geld waard vinden. De kartelwaakhond gaf aan aanzienlijk positiever te zijn als de supermarkten gekozen hadden voor een overstap naar kip met één 'Beter Leven'-ster van de Dierenbescherming. Het is nog onduidelijk wat er nu met het slappe plofkipconvenant gebeurt, maar kans bestaat dat de supermarkten nu de hakken in het zand zetten en ook de kippenslachters het bijltje erbij neer gooien.

Al drie jaar voert Wakker Dier campagne tegen het favoriete stuntproduct van supermarkten: de plofkip. Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één 'Beter Leven'-ster van de Dierenbescherming. Supermarkten blijven echter achter, mwet Jumbo is positieve uitzondering. Wakker Dier zet haar campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen en is vervangen door aan fatsoenlijkere kip. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken