Minister Schippers verwijdert zorgspotjes na kritiek

Minister Schippers verwijdert zorgspotjes na kritiek
  • Bureaus
  • 3 apr 2015 @ 13:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommercialsThuiszorgOverheidReclamePolitiek

Minister Edith Schippers van VWS haalt de radio- en tv-spotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ offline. Deze week bepaalde de Reclame Code Commissie (RCC) dat de zorgspotjes het vertrouwen in reclame schaden en adviseerde het ministerie om niet meer op deze manier te adverteren.

Eerder oordeelde de RCC al dat de spotjes niet stroken met de Nederlandse reclamecode. Na klachten van FNV Zorg & Welzijn dat het toekomstbeeld van de gedecentraliseerde zorg te mooi werd afgeschilderd, luidde het oordeel eensluidend: 'Te weinig genuanceerd' en 'te rooskleurig'. Deze uitspraak is vrijblijvend, omdat de zorgspotjes ideëel en niet commercieel van aard zijn.

Het Ministerie van Volksgezondheid laat in een reactie weten: 'Hoewel de recente uitspraak van de Reclame Code Commissie daartoe niet oproept, is naar het oordeel van de minister deze stap gewenst om verdere discussie over de spotjes te voorkomen. Deze discussie vertroebelt het doel van de campagne, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg.' 

www.hoeverandertmijnzorg.nl 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken