Minister Schippers verwijdert zorgspotjes na kritiek
- Bureaus
- 3 apr 2015 @ 13:15
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CommercialsThuiszorgOverheidReclamePolitiek
- 3 apr 2015 @ 13:15
- Jeroen Mirck
Minister Edith Schippers van VWS haalt de radio- en tv-spotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ offline. Deze week bepaalde de Reclame Code Commissie (RCC) dat de zorgspotjes het vertrouwen in reclame schaden en adviseerde het ministerie om niet meer op deze manier te adverteren.
Eerder oordeelde de RCC al dat de spotjes niet stroken met de Nederlandse reclamecode. Na klachten van FNV Zorg & Welzijn dat het toekomstbeeld van de gedecentraliseerde zorg te mooi werd afgeschilderd, luidde het oordeel eensluidend: 'Te weinig genuanceerd' en 'te rooskleurig'. Deze uitspraak is vrijblijvend, omdat de zorgspotjes ideëel en niet commercieel van aard zijn.
Het Ministerie van Volksgezondheid laat in een reactie weten: 'Hoewel de recente uitspraak van de Reclame Code Commissie daartoe niet oproept, is naar het oordeel van de minister deze stap gewenst om verdere discussie over de spotjes te voorkomen. Deze discussie vertroebelt het doel van de campagne, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Reclame Code Commissie
- ministerie
- regering
- commercials
- WMO
- jeugdzorg
- VWS
- spotjes
- Edith Schippers
- thuiszorg
- decentralisaties
- kabinet
- FNV
- RCC
- Schippers
- reclame
- zorg
- Zorg & Welzijn
- overheid
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- ProRail kiest MediaMonks voor arbeidsmarktcommunicatie
Laatste Nieuws
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
- Bifi terug op TV met campagne... 16-04-2024
- Moco Museum ook in Londen, Fitzroy... 16-04-2024
- Finalisten van de Dutch Creativity... 15-04-2024
- Smyle-billboard door 135 000 stappen... 12-04-2024
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing