Brouwers richten campagne 'Love Beer' speciaal op vrouwen

Brouwers richten campagne 'Love Beer' speciaal op vrouwen
  • Bureaus
  • 28 mei 2015 @ 12:15
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesMarketingDoelgroepInspiratie

Nederlandse bierbrouwers gaan op vrouwenjacht. Het collectief Brouwers van Nederland lanceert vandaag de gezamenlijke 'Love Beer'-campagne. Voor het eerst richten ze zich samen specifiek op de vrouwelijke doelgroep. Met deze campagne willen de brouwers vrouwen aanmoedigen 'zich niet te laten belemmeren door wat al dan niet gepast zou zijn, maar vooral hun eigen smaak te volgen'.

Recent onderzoek naar de perceptie van bier, uitgevoerd in opdracht van de zogenoemde Brouwers van Nederland, toont aan dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen er ten onrechte van weerhouden om voor bier te kiezen. Het startsein van de 'Love Beer'-campagne wordt gegeven tijdens de opening van de Week van het Nederlands Bier in de Grote Kerk in Den Haag.

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen allerlei overwegingen hebben voordat ze een glas bier bestellen. Vrouwen zitten hierbij vooral elkaar in de weg; ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen – denk aan ‘niet vrouwelijk’ en ‘niet elegant/aantrekkelijk’ – terwijl mannen dit niet zo ervaren. Zij vinden vrouwen die bier drinken juist ‘leuk’ en ‘relaxt’.

Zowel mannen als vrouwen associeren bier hoofdzakelijk met ‘gezellig’. Het sociale karakter van bier is dan ook, na de smaak, de voornaamste reden voor mannen en vrouwen om voor bier te kiezen. De gelegenheid of locatie blijkt voor vrouwen een grotere invloed te hebben op de keuze voor een glas bier dan het gezelschap. Vakantie en festivals worden als een geschikte gelegenheid beschouwd, terwijl een eerste date en een trouwerij minder ideaal blijken.

Het assortiment aan biersmaken en alcoholpercentages is de laatste jaren explosief toegenomen, wat maakt dat bier bij vele momenten en gelegenheden past die ook vrouwen weten te waarderen. Zo zien we dat vrouwen naast pils vooral voor rosé bier en Radler kiezen.

De brouwers realiseren zich donders goed dat ongeveer de helft van de bevolking vrouw is. Een gemiste kans dus. 'We weten dat een groot deel van deze doelgroep ook regelmatig een glas bier drinkt en vinden het dan ook zonde om te horen dat vrouwen toch een glas bier om bepaalde redenen laten staan', zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers, initiatiefnemer van de Love Beer campagne. 'Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen door vrouwen de rijke variatie van bier te laten ervaren. Vrouwen van Nederland, laat je verrassen en volg je eigen smaak.'

Het onderzoek van de Brouwers van Nederland is gedaan door Edelman Berland in november 2014. Er is zowel kwantitatief als kwalitief onderzoek gedaan onder meer dan 1.000 mannen en vrouwen tussen de 25 en 35 jaar.

www.love-beer.nl 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken