Tevredenheid over Embassy of Dutch Creativity

Tevredenheid over Embassy of Dutch Creativity
  • Bureaus
  • 29 jun 2015 @ 10:26
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PromotieCreatieBrandingCannes

De eerste editie van de ‘Embassy of Dutch Creativity’ vond afgelopen donderdag plaats tijdens Cannes Lions. Meer dan dertig ‘ambassadeurs’ van creatieve bureaus en bedrijven presenteerden zich als collectief aan het internationale publiek onder de vlag ‘Made in Amsterdam’. Het initiatief was volgens de deelnemers en organisatie een waardevol event met veel potentie voor de toekomst.De organisatie kijkt tevreden terug en ziet kansen voor de toekomst.

Over de gehele dag werden zo’n 75 internationale gasten verwelkomd: van jong talent, marketing managers, business partners tot aan buitenlandse pers. De duizenden Cannes Lions bezoekers kan de opvallende Amsterdam branding op de buitenkant van het paviljoen niet kan zijn ontgaan.

De internationale gasten namen deel aan verschillende sessies over Amsterdam als creative capital en Nederlandse creativiteit. Onder de sprekers waren Mark van der Heijden (The Backpacker Intern), Alex Bennett Grant (We Are Pi), Jose Berengueres (Robotics Lab, UAE University), Mark van Iterson (Heineken), James Veenhoff (Denim City), Wesley ter Haar (MediaMonks) en Joost Haartsen (Amp.Amsterdam). Naast ontbijt, lunch en diner was er ook live muziek voor de ambassadeurs en gasten.

Reacties: 'Goed initiatief, maar weinig buitenlanders'

Tal van Nederlandse reclame-bobo's reageerden positief op het initiatief. Een greep uit de reacties:

Lode Schaeffer, creatief directeur van Indie: ‘Cannes is de verzamelplek voor internationale creatieven en pers, het meest zichtbare podium. Het ondernemerschap van dit initiatief is waanzinnig - andere landen doen dit niet.’

Bas Welling, executive producer en co-founder bij Wefilm, op ADCN.nl: ‘Voor het eerst verenigt de Nederlandse creatieve sector zich om een vuist te maken richting buitenlandse adverteerders. In the Embassy of Dutch Creativity proberen 35 ambassadeurs de VOC handelsgeest nieuw leven in te blazen. Ondanks de tegenvallende opkomst van buitenlandse geïnteresseerden, voelt het goed om schouder aan schouder de samenwerking op te zoeken. De dag eindigt met een hernieuwde strijdlust die hopelijk voorkomt dat we ons volgend jaar weer de loef laten afsteken. Chapeau voor de initiatiefnemers.’

Yani, director en CEO van Hazazah: ‘Het is een meeting point waar serieuze gesprekken worden gevoerd. En we hebben er een potentiele klant uitgehaald.’

Jelle Kolleman, co-founder en creative managing partner bij Made.For.Digital: ‘Wij hebben gesproken met een productiemaatschappij uit Londen, dat is waardevol voor ons.’

Wesley ter Haar, co-founder en COO van MediaMonks: ‘Wij vinden dit een goed initiatief. Amsterdam als creatieve hoofdstad, daar moeten we bewuster over nadenken en verder definiëren.’

'Veel potentie voor meer creatieve handelsmissies'

De eerste editie was een 'klein succes', aldus het team achter de Embassy of Dutch Creativity (te weten ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en VEA). Kyra Roest van IAA Nederland: ‘Het was belangrijk om het gewoon een keer te doen. De internationale gasten en participerende bureaus hadden lovende reacties, maar ook ideeën om volgend jaar meer impact te generen. We hebben in elk geval laten zien dat we als collectief kunnen samenwerken en een vuist kunnen maken, met dank aan de spirit van de deelnemers. We weten nu wat werkt en niet werkt rondom het festival. Bovendien zien we veel potentie in de concepten van de Embassy en Made in Amsterdam voor andere creatieve handelsmissies.’

Er waren 34 internationaal georiënteerde, prijswinnende creatieve bureaus partner en ambassadeur, een brede mix van advertising, design, productie- en digitale bureaus: 100% Halal, Achtung!, Addikt, Amp Amsterdam, Artbox, Audentity, Brenninkmeijer & Isaacs, BSUR, Caviar, Superhero Cheesecake, Code d'Azur, Dawn, DAY, Digitas LBi, Hazazah, INDG, Indie, Khanna \ Reidinga, M-OST, Made For Digital, MediaMonks, Minivegas, Moore, N=5, Ogilvy, Smarthouse Films, SuperHeroes, Tam Tam, The Ambassadors, UM Studios, VBAT, WeFilm, XXS en Yune. Daarnaast steunen verschillende merken, supporters en partners het initiatief, waaronder 123RF, Adobe, Facebook en Stichting Tick. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken