Bugaboo oogst kritiek met Instagram-foto halfnaakt model

Bugaboo oogst kritiek met Instagram-foto halfnaakt model
  • Bureaus
  • 30 jul 2015 @ 00:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Branded contentContentSocial mediaDoelgroepen

Kinderwagenfabrikant Bugaboo kreeg een vloedgolf aan kritiek over zich heen na het publiceren van een foto op het eigen Facebook- en Instagram-account. De foto toont het 23-jarige model Ymre Stiekema die in een bikini hardloopt achter een kinderwagen.

Met de online posting had Bugaboo geen kwaad in de zin: het bericht is bedoeld om het moederschap te prijzen, want fotomodel Stiekema is moeder van een 2-jarig kind. Het beeld is afkomstig uit een fotoshoot voor Vogue.

Niks aan de hand dus? Jazeker wel, want veel mensen reageerden uitermate negatief op social media. 'Zo ziet een gewone moeder er echt niet uit', is nog wel de meest diplomatieke reactie. En: 'Wie gaat er in vredesnaam hardlopen in een bikini?' Het belangrijkste verwijt: Bugaboo is met deze post ronduit seksistisch. 

Bugaboo wil niet reageren op alle ophef. In een eerder statement zegt het bedrijf: 

'We want to inspire moms and dads everywhere to explore the world with their families, while keeping up with an active and healthy lifestyle. (…) We believe that all parents should run free no matter where they are on their fitness journeys and what they choose to wear on their runs.'

Op Twitter en Facebook circuleren tal van foto's waarmee consumenten de draak steken met deze gewraakte vorm van contentmarketing door Bugaboo. NRC Q heeft er een aantal op een rij gezet. Tegelijk is er ook discussie over het effect van deze marketingactie: schaadt de prikkelende foto het merk Bugaboo of is het juist goud voor de naamsbekendheid, met name buiten Europa? 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken