RCC: radiospot Wakker Dier is misleidend over stalmelk

RCC: radiospot Wakker Dier is misleidend over stalmelk
  • Bureaus
  • 12 aug 2015 @ 09:07
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekCampagnesActiesMerkenReclame

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft dinsdag bepaald dat Wakker Dier in een radiospot over kaas van Maaslander en Old Amsterdam verkeerde informatie heeft gegeven over deze 'foute' kazen. Volgens de RCC zou de consument door de formulering van de spot kunnen denken dat de genoemde kazen volledig uit stalmelk bestaan. Dat is incorrect.

Wakker Dier laat weten deze suggestie nooit te hebben willen wekken. Maaslander en Old Amsterdam zijn voor zo’n 20% van stalmelk gemaakt. Om verwarring voor het publiek te voorkomen had Wakker Dier vorige week al, direct na ontvangst van de klacht, haar spot aangepast. De RCC vond de nieuwe radiospot op dat punt wel duidelijk.

Verder besloot de RCC dat Wakker Dier onvoldoende aannemelijk heeft kunnen maken dat de keuze voor stalmelk alleen gelegen zou zijn in de lagere productiekosten hiervan. Ook met dit deel van de uitspraak zal Wakker Dier bij het vervolg van haar campagne rekening houden.

De RCC heeft op zichzelf geen bezwaar tegen het feit dat Wakker Dier consumenten wijst op de aanwezigheid van stalmelk in bijvoorbeeld Old Amsterdam en Maaslander. In reactie hierop zegt de organisatie voor dierenwelzijn: 'Wij willen de consument laten weten dat ze een keuze hebben: er is ook kaas die wel volledig is gemaakt van melk met weidegarantie, zoals bijvoorbeeld biologische kaas, Beemster of Milner.'

Campagne tegen stalmelk

De radiospot was onderdeel van de campagne tegen stalmelk: melk van koeien die jaarrond op stal staan. Door schaalvergroting en intensivering verdwijnen steeds meer melkkoeien uit de wei; inmiddels staan bijna 500.000 dieren altijd op stal. Dit staat haaks op de wens van de Nederlandse bevolking en de overheid, zij vinden de koe in de wei juist heel belangrijk.

In een poging het tij te keren, kiezen steeds meer zuivelproducenten voor weidemelk. Zo draagt een groot deel van de verse melk een Weidemelk-logo: dit garandeert dat de melk volledig afkomstig is van koeien die minimaal 120 dagen per jaar, 6 uur per dag in de wei mogen grazen.

Weidemelk-logo

Wakker Dier betreurt het dat er nog veel kazen op de markt zijn zonder Weidemelk-logo, zoals Maaslander en Old Amsterdam. Die kazen worden gemaakt van een mix van weidemelk en stalmelk. Juist omdat er erg veel melk nodig is om kaas te maken (tien liter melk voor één kilo kaas), vindt Wakker Dier dat weidegang en het daarbij behorende Weidemelk-logo een minimumvereiste voor alle kaasmerken zou moeten zijn. Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder dit logo.

Weidegang is niet alleen belangrijk voor Nederlanders en het Nederlandse landschap, maar vooral ook voor de koe zelf. In de wei kunnen ze vrij bewegen, dansen en hun natuurlijke gedrag beter vertonen. Bovendien hebben weidekoeien minder last van uierontsteking, pootgebreken en klauwontstekingen, en is de vruchtbaarheid beter. Ook het milieu is er bij gebaat, omdat weidegang zorgt voor minder ammoniak-uitstoot.

De volledige uitspraak van de RCC in deze zaak is hier te lezen. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken