Kokoro Amsterdam maakt nieuwe campagne voor Trouw: 'Wat is een mening waard zonder verdieping?'

Kokoro Amsterdam maakt nieuwe campagne voor Trouw: 'Wat is een mening waard zonder verdieping?'
  • Bureaus
  • 7 sep 2015 @ 00:00
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsPrint

Dagblad Trouw lanceert een nieuwe communicatiecampagne: 'Wat is een mening waard zonder verdieping?' De campagne is een vervolg op de in 2013 gelanceerde campagne 'Ode aan Twijfel'. Beide campagnes ontwikkelde Trouw met reclamebureau Kokoro Amsterdam.

Rik Heijmen, Strategy Director Kokoro: 'Trouw brengt verdieping, voor mensen die weten dat niets in de wereld zwart wit is. Daar tegenover zien we een trend dat mensen - met name op social media - steeds vaker en steeds heftiger oordelen. Alsof er geen twijfel mogelijk is. Trouw voert hiermee het maatschappelijke debat aan over de waarde van verdieping en de snelheid van conclusies en oordelen op nieuwsberichten.'

Wouter Vanhaeren, Creative Director Art Kokoro: 'Dit bracht ons op het idee om commercials te maken waarin echte mensen ongenuanceerde socialmediaberichten voorlezen over een onderwerp wat hen direct raakt". De commercials worden afgesloten met de boodschap: "Wat is een mening waard zonder verdieping? Wie op zoek is naar de waarheid, moet wél durven twijfelen. Trouw Misschien wel de beste krant van Nederland.'

De commercials bevatten allemaal echte mensen die geselecteerd zijn door een researchbedrijf dat gespecialiseerd is in echte verhalen voor media-uitingen. Merlijn van Vliet, Creative Director Copy Kokoro: 'Bij een bijzondere campagne hoort een bijzondere aanpak. Vrijwel alle commercials zijn in één keer opgenomen omdat de eerste takes een zo authentiek mogelijke registratie van de emotie van de hoofdpersonen weergaven.'

De vorm van het idee is gebaseerd op Mean Tweets. Een populaire rubriek uit een Amerikaanse tv-show van Jimmy Kimmel waarin beroemde mensen tweets over zichzelf voorlezen. In de loop der jaren zijn er een aantal parodieën op gemaakt metgepeste kinderenklantenservicemedewerkers en daklozen. In tegenstelling tot het Amerikaanse Mean Tweets waarin humor de boventoon voert, zijn de commercials van Trouw bloedserieus en stellen ze op eigentijdse wijze het ultieme oordelen aan de kaak. Confronterend, maar zonder zelf een oordeel uit te spreken.

De tv-commercials worden ondersteund door radio en printadvertenties. Elke zaterdag verschijnt er in Trouw bijlage De Verdieping een uitgebreid achtergrondartikel over de onderwerpen waar ook de verhalen van deze hoofdrolspelers aan bod komen. Florianne Harmsen, Marketing Manager Trouw: ‘'Trouw lezers verdiepen zich in onderwerpen als deze en vormen zo een weloverwogen mening. In dit geval werd het een wisselwerking: Het concept van de campagne inspireerde de redactie voor de nieuwsverhalen die essentieel zijn voor de bewijsvoering van deze campagne. 


Credits

Trouw/Persgroep: Marketing manager: Florianne Harmsen | Project manager: Joanne Zijlmans | Hoofdredacteur: Cees van der Laan | Commercieel directeur: Erik Roddenhof 

Kokoro Amsterdam: Strategie: Rik Heijmen | Creatie: Merlijn van Vliet, Wouter Vanhaeren | CSD: Frieda Ulsamer de Waard | Project manager: Valery Story | Research: Verhalenbank Story Supply | Filmproductie: Mike TeeVee | Regie: Hugo Keijzer | Camera: Robbie van Brussel | Productie: Inge Zoete & Ellen Utrecht | Audioproductie: Big Orange | Voiceover: Barry Atsma

Kokoro Amsterdam is een onafhankelijk reclamebureau dat gelooft dat consumenten kiezen met het hart. Kokoro betekent 'hart, hoofd én geest' in het Japans. Kokoro verbindt harten van merken met de harten van mensen.

www.kokoroamsterdam.com

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken