The Valley maakt campagne voor Hertog Jan Ongekend

The Valley maakt campagne voor Hertog Jan Ongekend
  • Bureaus
  • 18 sep 2015 @ 19:07
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Commercials

In het diepste geheim werd er de afgelopen maanden aan gewerkt: Hertog Jan Ongekend. Een reeks zeer gelimiteerde speciaalbieren die je proeft vóórdat je erachter komt waarvan je genoten hebt. The Valley ontwikkelde de campagne, Osborne Pike het design.

Het bier zit dan ook in matzwarte kruiken met verder het minimum aan informatie. Ook de verpakking is van neutraal karton. Het bier heeft zelfs geen naam, alleen een code van cijfers en letters. Zo heet de eerste HJA15/1. Niets geeft weg wat voor bier je mag verwachten.

Onderin de verpakking ligt een kleine zwarte enveloppe. Die opent de consument nadat hij (of zij) de inhoud geproefd heeft. Naast de notitie met informatie over het bier bevat deze een URL. In een online video licht brouwer Roland, die voor deze gelegenheid zijn eigen bier heeft mogen brouwen, het ontstaan, de ingrediënten en het brouwproces verder toe.

Dit concept behelst geen traditionele reclamecampagne maar een mix van product, verhaal, vormgeving en PR. Deze vorm van marketing, waar product en advertising eigenlijk één zijn, is in Nederland en zelfs wereldwijd bijzonder zeldzaam. Dergelijke projecten zijn alleen mogelijk als alle partijen, opdrachtgever, creatief bureau, packaging-designbureau, mediabureau en PR-bureau vanaf het begin samenwerken. Dat is hier dan ook het geval geweest.

The Valley en Hertog Jan ontwikkelden samen het concept van Hertog Jan Ongekend. De verpakking vloeide daar weer uit voort en kwam tot stand in een samenwerking tussen adverteerder, creatief bureau en designbureau Osborne Pike. Vizeum en PR expert Fiona de Lange hebben al tijdens dit proces gekeken naar de beste manier om het concept bij de consument te krijgen.

De campagne bestaat uit de kruik, de verpakking, de proefnotitie, de video’s, een actiesite, advertenties, pre-rolls, Facebook posts, winkelmateriaal, events en PR. Echte omnichannel marketing zoals The Valley die graag bedrijft.

Zaterdag 5 september stonden bierliefhebbers in de rij voor een exclusieve pre-launch bij de brouwerij in Arcen, waarvan de eerste door de brouwers gesigneerde kruiken al op Marktplaats aangeboden worden. Hertog Jan Ongekend is vanaf 10 september bij  Jan Linders en Mitra te vinden. Ook zijn de kruikjes verkrijgbaar in de Hertog Jan Vriendenkring-cafés. Wie deze smaakervaring wil beleven moet er snel bij zijn, Hertog Jan Ongekend is uiterst gelimiteerd. Van elk bier wordt niet meer dan de inhoud van één ketel gebrouwen. Daarna is het op!

Later dit jaar volgen nog twee van deze unieke smaakervaringen: de HJA15/2 en de HJA15/3.


Credits

Klant: Hertog Jan (Inbev Nederland) | Verantwoordelijk bij klant: Erik Soeteman, Carmen Helmink, Joost van de Sande, Paul Rijks | Bureau: The Valley | Creatie: Andrea Jansen, Joost van Praag Sigaar | Creatief Directeur: Krijn Smits | Strateeg: Sytse Kooistra | Account: Mariëtte Vermeulen, Judith Weijers | Designbureau: Osborne Pike | Mediabureau: Vizeum | Productiemaatschappij: Filmgasten | Fotografie: Hans Pieterse | PR: Fiona de Lange (AlleZ PR & Communicatie) | Actiesite: SiteSupport  

www.thevalley.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken