J. Walter Thompson A'dam wint Creative Press Challenge
- Bureaus
- 1 dec 2015 @ 21:30
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Designawards
- 1 dec 2015 @ 21:30
- Wout Maas
De advertentie van Leon Ragetlie en Gabriela Nouws van J. Walter Thompson Amsterdam is gekozen als winnaar. Volgens de jury heeft dit creatieve team op intelligente wijze het rebelse karakter van Fight cancer overgebracht en goed ingespeeld op het mediumtype krant. Daarmee is het de winnaar van de derde editie van de Creative Press Challenge. Het bureau, dat onlangs van naam veranderde, was ook al de grote Nederlandse winnaar tijdens de Epica Awards.
De Persgroep maakte de winnaar vanavond bekend tijdens een speciaal event bij de ADCN. De jury koos drie weken geleden uit bijna 60 inzendingen de drie beste schetsen, die samen met de teams geproduceerd zijn. De advertentie staat op vrijdag 11 december in de Volkskrant, samen met een exclusief interview met winaars Ragetlie en Nouws, en wordt ingezonden naar Cannes.
De winnaars Leon Ragetlie (28, op de foto recht ) en Gabriela Nouws (24, links op de foto) begonnen, na een succesvolle stage, pas drie maanden geleden bij J. Walter Thompson. Het idee voor de winnende schets ontstond toen ze gezamenlijk pizza gingen eten. 'Ja, pizza doet wonderen', grapt Nouws. Ragetlie vervolg: 'We bespraken daar dat het bij het onderwerp kanker altijd over wetenschap gaat. Maar het zijn niet alleen de doktoren die iets kunnen doen, iedereen kan een bijdrage leveren door het onderwerp onder de aandacht te brengen door zelf actief te zijn.' Nouws: 'De doktoren zijn natuurlijk helden, maar het is uiteindelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zij moeten in staat worden gesteld om baanbrekend onderzoek te doen en daar is geld voor nodig. Het kan bij wijze van spreken de laatste euro zijn die je geeft die het verschil maakt.'
Ragetlie is verantwoordelijk voor de 'copy', Nouws is verantwoordelijk voor de artdirection. 'We bekijken natuurlijk alles van elkaar en we geven elkaar feedback. Maar het fijne is dat we een heel duidelijke rolverdeling hebben en dat we elkaar ruimte geven', zo licht Ragetlie toe.
Bij nummer twee IN10 zijn de druiven zuur. Ondanks de lofuitingen van juryvoorzitter Darre van Dijk (midden op de foto) en hoofdredacteur van de Volkskrant Philippe Remarque en het minimieme verschil in het juryoordeel van 51 tegen 49 procent. Lennart van Zanten. 'Ik was dan liever derde geworden met een groter verschil met de nummer 1. Anderzijds, Mirjam vertelde me vorige week dat het niet alleen om het winnen gaat, maar ook om de leermomenten die we hieruit kunnen halen. Daar heeft ze gelijk in en dat maakt het voor mij wel minder rot dat we niet de eerste prijs hebben gewonnen.'
Zijn collega Mirjam Lanting is ook teleurgesteld, hoewel ze het waardeert dat het concept van IN10 wel een vervolg zal krijgen. 'Nimore Loach van Fight cancer vertelde ons net dat ze wel verder willen met onze schets. Dat is natuurlijk mooi. Maar ik ben natuurlijk ook teleurgesteld. En ja ok, ook wel een beetje trots', vertelt ze desgevraagd.
Hoofdredacteur van de Volkskrant Philippe Remarque valt het op dat bijna alle creatieven zich zo goed aan de briefing van Fight cancer hebben gehouden. Deze luidde: 'Show the score of Fight cancer in one simple print ad. Show that everyone can join the fight. Not by donating money, but by organizing activities to raise funds for cancer research.'
De briefing was dus duidelijk en werkbaar. 'Ja, dat is een compliment voor Fight cancer. Zij hebben helder geformuleerd wat ze wilde en dat is ook precies wat ze hebben gekregen.'
Aan deze discipline van de creatieven kleeft tegelijkertijd een nadeel. 'Echt rare, woeste ideeën zijn we weinig tegengekomen. Ja, nummer twee IN10 is dat nog het best gelukt, maar hun concept was dan weer net te ingewikkeld. Je moet er twee keer over nadenken, terwijl de schets bij voorkeur in één keer duidelijk moet zijn', zo licht Remarque toe.
Frenkel Schönfeld en Jan-Willem de Man van 72andSunny bemachtigden de derde plaats.
De juryleden over de winnende advertentie:
‘Ik zie de winnende uiting zo hangen in Cannes. Het heeft een klassieke uitstraling zoals de beroemde copy ads. Een helder idee en op de juiste manier gecraft, waardoor hij ook weer iets moderns heeft.’
- Darre van Dijk, chief creative officer Ogilvy & Mather -
‘The winner is a class act. It delivers a very provocative message in a simple and elegant way. It doesn’t shout but it goes straight to the brain and the heart.’
- Carlo Cavalone, executive creative director, 72andSunny Amsterdam -
‘Slimme copy, die aanleiding geeft tot controverse en zeker de aandacht voor het goede doel zal grijpen.’
- Corinne Genestay, onafhankelijk creatief strateeg -
‘Alle deelnemers hebben zich enorm ingespannen voor Fight cancer; mooi om te zien dat er zoveel indrukwekkende creaties zijn gemaakt. Dat maakte het niet makkelijk om er één te selecteren, maar dit is voor ons de winnaar. Door de kop wordt de lezer geprikkeld om direct verder te lezen. Vervolgens laat de advertentie zien hoe gemakkelijk het eigenlijk is om een bijdrage te leveren aan Fight cancer.’
- Limore Noach,directeur Fight cancer -
‘Mijn oog viel meteen op deze advertentie, omdat hij op simpele, krachtige wijze provoceert: een ongezond stuk taart – met toefje slagroom – kan kanker genezen? Die rare bewering maakt nieuwsgierig. In de tekst blijkt dan dat Fight cancer niet om geld vraagt, maar oproept om zelf acties te bedenken en organiseren, bijvoorbeeld door taart te bakken, om fondsen te werven. Dat was de boodschap die de creatieve teams moesten overbrengen. Daarin slaagt dit grapje uitstekend.’
- Philippe Remarque, hoofdredacteur de Volkskrant -
Promotie in de Volkskrant en in Cannes
De advertentie wordt op vrijdag 11 december geplaatst in de Volkskrant, samen met een exclusief interview. Daarom wordt de winnende advertentie nu alleen in schetsvorm getoond. De advertentie wordt ook ingezonden naar het Cannes International Festival of Creativity 2016.
De top 3
De jury koos eerder al de drie beste schetsen, die geproduceerd zijn door de creatieve teams. De top drie:
1. J. Walter Thompson Amsterdam: Leon Ragetlie en Gabriela Nouws (schets nr. 25 in gallery via onderstaande link)
2. IN10: Mirjam Lanting en Lennart van Zanten (schets nr. 22)
3. 72andSunny Amsterdam: Frenkel Schonefeld en Jan-Willem de Man (schets nr. 2)
Klik hier voor een overzicht van alle inzendingen.
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
- Gabriela Nouws
- Leon Ragetlie
- de Volkskrant
- Limore Noach
- 72andSunny Amsterdam
- J. Walter Thompson Amsterdam
- IN10
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing