Zeg het hardop: Roorda doet weer Bob!

Zeg het hardop: Roorda doet weer Bob!
  • Bureaus
  • 16 dec 2015 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • CampagnesCommercialsMaatschappijReclameEffect

De Bob-campagne is weer terug bij Roorda Reclamebureau, na een kort uitstapje naar N=5. Deze week start de campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’ Daarin roept het Ministerie van Infrastructuur en Milieu op om tijdens het stappen, op een bedrijfsborrel, een feestje of in de sportkantine jezelf direct kenbaar te maken als Bob. Dat schept voor iedereen duidelijkheid over je voornemen om geen alcohol te drinken en veilig terug te rijden, en voorkomt lastige situaties.

In de nieuwe campagne komen voor iedereen herkenbare situaties aan de orde, waarin een automobilist op een verrassende en ludieke manier ‘hardop’ aan zijn sociale omgeving laat weten dat hij Bob is en dus een non-alcoholisch drankje wil.

Ongeveer 40% van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is het handelingsperspectief om jezelf kenbaar te maken als Bob ook relevant voor alleenrijdende automobilisten. Hoe meer mensen van je voornemen weten, hoe makkelijker het wordt om je eraan te houden.

De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa en bestaat naast tv-commercials ook uit een online, outdoor- en (een beetje stoute) radio-campagne.

Joeri Jansen, creative director van Roorda: 'Door de gezellige sfeer en groepsdynamiek is de verleiding om alcohol te drinken groot. Om die te kunnen weerstaan introduceren we in deze campagne een extra hulpmiddel voor automobilisten, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: ‘maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent’. Hoe meer mensen weten dat je Bob bent hoe makkelijker het is om je aan je voornemen te houden.'

Christine Swankhuisen (Tabula Rasa): 'Uit onderzoek weten we dat als mensen iets hardop uitspreken ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. En je doet een beroep op je inner circle om te helpen bij het nakomen van dat voornemen.'

Achtergrond van de Bob-campagne

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is 20% van het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. De Bob-campagne is een belangrijk preventief instrument in de bestrijding daarvan, in samenhang met handhaving en lokale acties door o.a. VVN en de provincies. De campagne heeft een hoge bekendheid en kan rekenen op breed maatschappelijk draagvlak. Bob is de verpersoonlijking geworden van de sociale norm ‘alcohol en verkeer gaan niet samen’. Uit onderzoek blijkt dat het voor zo’n driekwart van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. De substantiële daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1% in 2001 naar 1,8% in 2013) kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.

Credits

Bureau: Roorda Reclamebureau (i.sm. Tabula Rasa)
Strategie: Christine Swankhuisen en Tim de Jong (Tabula Rasa)
Creatie: Joeri Jansen, Marco Sluijter en Tomas Minken
Account: Judit de Graaff en Donna Zweevel
Verantwoordelijk bij klant: Koos Tamis (Min.I&M), Michiel Dammen (DPC) en Marcel de Jong (DPC)
Regie: Rick Lenzing (In case of fire)
Postproductie: The Compound en Captcha
Sound design: Studio de keuken
Producer bureau: Marcel Ossendrijver
Online strategie en productie: Claire du Pon
Design: Jorn Slotboom 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken