Beroepsvereniging Public Affairs ruziet over zelfregulering

Beroepsvereniging Public Affairs ruziet over zelfregulering
  • Bureaus
  • 8 jan 2016 @ 00:21
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • PRCommunicatiePolitiekPromotie

Onder lobbyisten wordt ruzie gemaakt over de manier waarop hun werkzaamheden in politiek Den Haag openbaar moeten worden gemaakt. Een PvdA-voorstel om de invloed van lobby in regels vast te leggen wordt door velen omarmd, maar sommigen verzetten zich fel tegen lidmaatschap van de beroepsvereniging als keurmerk.

Met name Rob Meines, oprichter van het Haagse lobbykantoor Meines Holla & Partners, verzet zich tegen de rol die de Beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA) zichzelf aanmeet. Dat is wat hem betreft 'aan de politiek', niet aan een vakvereniging (waar hij trouwens geen lid van is).

De vorige maand ingediende initiatiefnota 'Lobby in Daglicht' moet ervoor zorgen dat de invloed van lobbyisten in politiek Den Haag inzichtelijk wordt. Onlangs was er nog ophef over de manier waarop wetgeving voor specifieke financiële instrumenten, de zogeheten coco’s, door ING Bank was geformuleerd. 

BVPA-voorzitter Jaap Jelle Feenstra hoopt dat van een keurmerk ‘een wervende werking’ uitgaat. Zijn organisatie bepleit meer transparantie voor de lobby in de politiek. De lobbyist van Havenbedrijf Rotterdam en oud-Kamerlid van de PvdA meent dat openbaarheid het heersende wantrouwen zal wegnemen.

Lees meer over deze kwestie op FD.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken