ADCN start talentprogramma 'Creative of the Future'
- Bureaus
- 24 feb 2016 @ 11:31
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - InspiratieNieuwkomersMakersKennissessieCreatie
- 24 feb 2016 @ 11:31
- Redactie Bureaus
ADCN lanceert deze week ‘The Creative of the Future’, een programma gericht op de professionele ontwikkeling van creatief talent in advertising en design. ADCN wil met het talent programma en lidmaatschap inspelen op de behoeften van talent, bureaus en opdrachtgevers. Het doel is om een cultuur van lifelong learning te kweken en om creatief talent structureel meer vaardigheden en kennis te geven die nodig zijn om tot impactvolle creatieve ideeën en oplossingen te komen. Het talentprogramma wordt ontwikkeld in samenwerking met vele topcreatieven, learning partners en met Jonge Honden en RA*W.
ADCN-directeur Dinesh Sonak: 'Zowel bij ons als in het vak doen we veel te weinig om creatief talent te helpen bij hun uitdagingen, persoonlijke en professionele ontwikkeling en dromen. Starbucks investeert gemiddeld meer in training van hun baristas dan bureaus in de ontwikkeling van hun mensen. Ondanks dat veel senior creatieven bezorgd zijn over het niveau qua kennis en vaardigheden van jong talent. Het gaat zowel om het beheersen van klassieke crafts in bijvoorbeeld grafisch design, art direction en conceptontwikkeling, als om het toepassen van de creatieve vaardigheden van vandaag en morgen – complexe problemen oplossen, holistisch en strategisch denken, samenwerken in multidisciplinaire teams, ondernemerschap, prototyping, en het vermogen om continu te leren.'
Bij veel bureaus, vaak relatief kleinere MKB-bedrijven met continue druk op tijd en budgetten, zijn er volgens Sonak onvoldoende middelen om aan professionele ontwikkeling te werken. 'Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen en learning meenemen in je agenda en business model. Het is hoog tijd dat ADCN en andere clubs op een meer strategische wijze gaan samenwerken en talentontwikkeling collectief gaan organiseren. De wereld en onze opdrachtgevers schreeuwen namelijk om smart creativity. Wij willen educatie en coaching voor jonge creatieve professionals toegankelijker, leuker en vanzelfsprekender maken. Als we allemaal een bijdrage leveren, natuurlijk ook het talent zelf, zorgen wij samen voor een gezonde toekomst van Nederlandse creativiteit.'
ADCN-bestuurslid Reinier Steures: 'Bij ambitieus talent is er veel frustratie omdat ze meer verwachten qua support en begeleiding vanuit hun werkgevers. De meeste topcreatieven zijn echter niet per se creative leaders en goede mentoren. Veel van onze senior leden geven dan ook aan meer coachings- en leiderschapsvaardigheden nodig te hebben en zelf te willen leren van jong talent. Jonge Honden en RA*W doen fantastisch werk op vrijwillige basis, maar komen simpelweg tijd en middelen tekort om nog meer impact te hebben en te groeien.'
ADCN Talent Membership
Voor creatieven tot dertig jaar biedt ADCN een speciaal Talent Membership aan, met een contributie van 20 euro in plaats van 30 euro per maand. Hiervoor kunnen talenten deelnemen aan meer dan 25 talks en workshops per jaar, ontvangen ze het ADCN Jaarboek, en krijgen ze hoge kortingen op tickets voor ADCN festivals. Daarnaast ontwikkelt ADCN samen met partners (o.a. D&AD) een aantal specifieke activiteiten voor creatief talent. Zo krijgt elk talent een mentor en performance/feedback tools, zijn er elk kwartaal speciale trainingen en organiseert ADCN innovatie ‘challenges’ en labs.
Het concept voor het programma is ontwikkeld tijdens een co-creatie sessie met creatief directeuren, bestuursleden van Jonge Honden en RA*W en ADCN-bestuurders Alvaro Sotomayor en Reinier Steures. Hieruit kwam de behoefte naar voren om een T-shaped of X-shaped creatief op te leiden, die een diepe passie voor creatie en specialisatie in een ‘craft’ combineert met multidisciplinaire creativiteit en begrip van ondernemerschap, productontwikkeling, business innovatie en design-thinking. Het profiel van de Creative of the Future en de learning agenda voor het talent programma worden verder uitgewerkt met de deelnemende talenten en bureaus. De eerste activiteiten gaan in het tweede kwartaal van 2016 van start. ADCN zoekt naar honderd ambitieuze en leergierige creatieve talenten in advertising en design en naar senior creatieven die tijd willen maken voor mentorships. Voor senior creatieven die bijdragen aan het talentprogramma worden coaching- en leiderschapstrainingen georganiseerd.
Campagne met 'creative superhero'
Samen met Halal heeft ADCN aan Wouter Keijzer en Part of Something gevraagd om een concept en campagne te bedenken om het Creative of the Future programma onder de aandacht te brengen. Wouter Keijzer: 'Het leek ons grappig om het verhaal over de creatief van de toekomst te vertellen vanuit een jaren tachtig of negentig perspectief, toen veel talenten van nu geboren zijn. Op basis hiervan hebben we een creative superhero bedacht, een allround creative mastermind die allerlei soorten problemen oplost. Speciaal voor de meest innovatieve generatie hebben we de meest old school film gemaakt.'
Credits
Productie: Part of Something
Co-productie: An & Nas
Concept & Regie: Wouter Keijzer
Art Direction: Kevin Verbeek
Styling: Chavelli Martodihardjo
Camera: Hayo van Gemert
Licht: Otto Ligt
Grading: Erik in de Grot
Sound Design & Music: Henk-Jelle de Groot & Ting Fung Cheung
Voice-over: Lee Gordon
Creatives: Dinesh, Rachna & Reinier
Met dank aan: Halal, Natwerk, Cam-A-Lot, Platform P, Monica Lastdrager, Bouwe de Boer
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing