Internet of Things: nieuw onderdeel van de marketingmix?

Internet of Things: nieuw onderdeel van de marketingmix?
  • Bureaus
  • 5 feb 2016 @ 10:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnlineMarketingMarketingcommunicatie

Soms heb ik momenten dat het fenomeen Internet of Things (IoT) weer even bij me opkomt. Er is ondertussen al veel over gezegd en iedereen is er al mee bezig, maar bij mij verdwijnt het soms een beetje naar de achtergrond. Heeft het een te hoog ‘hype’-gehalte? Is het Internet of Things geen onderdeel van mijn dagelijkse routine? Of zie ik het gewoon te weinig? En wat moet ik er eigenlijk mee als marketeer?

Ik had zo’n momentje toen ik weer eens door een grote Mediamarkt in Amsterdam rondliep en bij de koelkasten ineens het IoT-gevoel kreeg. Eigenlijk wilde ik ook wel zo’n koelkast met een cool schermpje die ik kan koppelen aan mijn thuisnetwerk en mij berichten stuurt wanneer de melk op is. Ik kon hem echter niet vinden. Vreemd. Zijn ze nog niet in de handel?

Mijn tweede momentje kreeg ik bij het kijken naar The Voice of Holland. Ik heb van die fijne Philips Hue lampen thuis en op tv vertelden ze dat je die kon koppelen aan de app van het programma om daarmee dezelfde lichteffecten te krijgen in je huis als in de studio. Toch wel een mooi staaltje van Internet of Things, maar is dit dan de killer app? Het zette me aan het denken...

Mijn meest actuele confrontatie was het overzicht van de nieuwste spulletjes op de CES. Zelfrijdende auto’s, drones, robots, virtual reality-brillen en allerlei wearables en systemen om het leven weer wat aangenamer te maken. Veel Things, allemaal connected aan het Internet, maar nog wel erg veel gadget/product-gedreven. Hoe kan ik die nu onderdeel maken van mijn marketingmix?

De persoonlijke benadering

Marketing wordt steeds persoonlijker. Het succes wordt bepaald door het op het juiste moment, binnen de juiste context,  je doelgroep (of nog beter: het individu) te bereiken. De meest succesvolle (online) bedrijven weten dat en spenderen veel tijd en geld aan het verbeteren van het aanspreken van een persoon op het juiste moment in zijn customer journey.

Dat is natuurlijk fantastisch, maar zou je dan de verschillende IoT-apparaten niet actief moeten gebruiken in marketingcampagnes? Zij komen immers dichtst bij de persoon en worden (of zijn) echt onderdeel van het dagelijks leven. Hierbij valt over de smartphone natuurlijk niet te twisten, maar zaken als de Hue lampen van Philips, wireless audio, slimme thermostaten en online koelkasten kunnen misschien ook wel gebruikt worden.

Het meest actuele nieuwe device is natuurlijk de smartwatch. Het is een nieuw kanaal en een direct verlengstuk van een persoon. Het is interessant om te zien dat het op dit moment eigenlijk meer gebruikt wordt als een extra scherm voor de smartphone, maar ik denk dat er veel meer te halen valt. Ik ben benieuwd hoe snel marketeers echt creatief gebruik durven te maken van dit nieuwe kanaal...

Het device als nieuw kanaal

Waar marketing zich nog steeds richt op bestaande en nieuwe online kanalen, vraag ik me af of er niet een bewuste switch moet worden gemaakt richting devices. Natuurlijk moet de content al op alle apparaten kunnen worden geconsumeerd, maar het is toch nog een heel ander verhaal om de nieuwe IoT-devices écht te gaan inzetten als apart kanaal. Apparaten worden dan niet een verlengstuk van bestaande kanalen, maar gebruikt voor een geheel nieuwe (en misschien wel subtielere) manier van marketing.

Graag daag ik marketeers uit om eens op een andere manier naar IoT te kijken en creatief gebruik te maken van hun reeds (deels) verworven plaats in het dagelijks leven. Als we in staat zijn om IoT op een andere manier te gebruiken in campagnes, geloof ik ook dat de meerwaarde van nieuwe devices naar een hoger plan wordt getild. Er ontstaat dan een geheel nieuwe marketingmix.

Bart Omlo is manager Benelux bij Kentico.
www.kentico.com

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken