Jacques Suijdendorp (FlexCom) wil geen 'mensen schuiven'
- Bureaus
- 11 mrt 2016 @ 10:41
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ReclameInterviewStrategieZakelijk
- 11 mrt 2016 @ 10:41
- Jeroen Mirck
Jacques Suijdendorp is in februari gestart met FlexCom. Hij vertrok in goed overleg bij reclamebureau Verwegen • Van de Gevel • Suijdendorp 'omdat de aandeelhouders geen eenduidige toekomstvisie konden vaststellen'. FlexCom koppelt de markt aan aanbieders, van dtp'ers tot strategen. 'Ons vak zal steeds meer door superspecialisten worden ingevuld.'
De markt verandert en jij ook. What's new?
Jacques Sijdendorp: 'Na zo’n dertig jaar ervaring bij reclamebureaus heb ik het gevoel dat de manier waarop de reclamebranche opereert echt anders aan het worden is. Traditionele bureaus hebben nog steeds langjarige klanten, hoewel ik vaak hoor dat ze alleen nog projecten hebben. Veel opdrachtgevers zijn wijzer geworden en onderkennen dat marcom-projecten uit veel deeltrajecten bestaan en dat je als opdrachtgever niet meer al je werk bij één bureau hoeft te leggen. Elk deelgebied heeft zijn specialisten. Niet vanuit de soorten communicatie (arbeidsmarkt, b2b, b2c etc.) maar vanuit toegevoegde waarde. Een concepter werkt anders dan een dtp'er. Datzelfde geldt natuurlijk voor alle mogelijke functies in ons mooie werkgebied.'
Op dat punt springt FlexCom in. Je zou kunnen zeggen dat het nieuwe bureau van Suijdendorp opereert als recruiter, maar de oprichter zelf ziet het net even anders. 'FlexCom koppelt de markt aan de aanbieders. Ik vind bedrijven met een mooie marcom-uitdaging. Niet om “mensen te schuiven” maar om daadwerkelijk marcom-producten te leveren (rebranding, folderlijn, website etc.). En juist dat laatste is uniek, wordt nog niet echt zo gedaan.'
Waarom ben je met dit nieuwe bedrijf gestart?
'Ik ben FlexCom op 1 februari begonnen. Bij Verwegen • Van de Gevel • Suijdendorp ben ik in goed overleg gestopt omdat de aandeelhouders geen eenduidige toekomstvisie konden vaststellen. Het hoe en waarom gaat voor nu wat te ver, maar het mag duidelijk zijn dat in mijn visie op verregaande flexibilisering belangrijk was om gedegen de toekomst in te gaan. Als algemeen directeur van meerdere reclamebureaus ben ik vaak geconfronteerd met klanten die “het anders wilden” dan wij. Ondanks onze goede bedoelingen kregen we dat niet veranderd. Ergo: er werd aan deze bedoelingen getwijfeld.'
Dus je wilde het even helemaal anders gaan doen. Hoe dan?
'Ik zie van alles gebeuren en denk dat ik veel daarvan voor klanten kan oplossen. Wat is mijn les waardoor ik nu met FlexCom ben gestart? Dat laat zich samenvatten in acht ontwikkelingen:
- Een enorme toename van goed opgeleide schoolverlaters die meer en meer marketing- en marcom-banen gingen vervullen bij klanten. Dus kennisgroei bij klanten.
- Door de enorme groei van de digitale snelweg en de daaraan gekoppelde ICT-kennis is het reclamevak sterk veranderd. En doet dat nog steeds met een enorme snelheid.
- Door de organisatiewijze van traditionele reclamebureaus zijn deze bureaus min of meer gegijzeld door hun eigen medewerkers. Als je vijftien man/vrouw op de payroll hebt staan, zal je eerst deze lieden inzetten voordat je externe kennis gaat inhuren. Er wordt door bureaus vaak geaccepteerd dat een klus door een eigen medewerker wordt uitgevoerd in plaats van het inzetten van een externe professional met een meer passende expertise en kostenplaatje voor de eindklant.
- Het heeft mij altijd verbaasd dat bureaus vanuit een volledige blackbox opereren. De klant brieft en het bureau gaat aan het werk, daarna worden één of twee oplossingen gepresenteerd. Een zogenaamde kitchen review is te vaak een geregisseerd spel om een vooraf bepaald eindresultaat te bewerkstelligen. Waar is de (mening) van de klant? Waarom niet de eerste vijf primaire ideeën met je klant bespreken en deze samen tot het ultieme eindproduct verwerken? Dan ga je pas echt samenwerken.
- Binnen bureaus zie je duidelijk de neiging om een totaalopdracht (ja, ze zijn er zeker nog wel) door één team te laten verwerken. Accepteer dat strategie, concept, design, dtp en verdere productie verschillende procesonderdelen zijn. Accepteer dat de klant gedurende dit proces een duidelijke eindverantwoordelijkheid heeft. De discussie tussen een creatief directeur/concepter over het verschralen van de ideeën in productie is an sich prima, maar kan alleen door de klant gevoerd worden. We vergeten te vaak dat we met toegepaste creativiteit te maken hebben. We vergeten de klant!
- Klanten hebben door de inzet van inkoop een steeds beter beeld over tarieven in onze branche. Dit geeft een branchebrede druk op tarieven. Het rendement van een gemiddeld (VEA-)bureau is momenteel erg laag en noopt tot bezuinigingen. Of deze bezuinigingen leiden tot een betere dienstverlening is te betwijfelen.
- In Nederland zijn er momenteel zo’n 24.000 zzp/freelancers. Ondernemers met drive en veelal een grote kennis binnen een klein werkgebied. Professioneel en gespecialiseerd. Goed in hun vak maar minder bezig met het vermarkten van hun kennis en kunde.
- Klanten hebben een steeds groeiende kennis over hun marketing en marcom qua inhoud en behoefte. Het koppelen van deze kennis aan het potentieel in de freelance markt lijkt top. Maar hoe vind je deze professionals en hoe knoop je projecten aan elkaar?'
Wat heb je de afgelopen drie decennia in de reclamewereld gedaan?
'Ik heb vanaf mijn vierentwintigste mijn hart aan de reclame verpand. Een mooier vak is er niet. Praten, discussiëren, spiegelen met ondernemers of managers over hun bedrijf, product of markt. Reclame en marketing behoort bij veel bedrijven tot het hart van de organisatie. Ons vak maakt het mogelijk om er bij veel bedrijven echt toe te doen en echt mee te mogen werken aan het succes van deze bedrijven.
Mijn ervaring is breed. Wel meestal vanuit het “pluche”. Media director bij Schreiner & van Bokkel, founder van direct marketingbureau Vis a Vis. Account director bij B2B-bureau Two’s Company/EURO RSCG, accountdirector bij Multicom TBWA, client services director bij APSBB ('Today is Canday') en algemeen directeur bij Verwegen • Van de Gevel • Suijdendorp.'
Welke ontwikkelingen zie je op de arbeidsmarkt van het reclamevak?
'Door de veranderende eisen die aan ons vak worden gesteld en de snelheid waarmee dit gepaard gaat, zal ons vak steeds meer door superspecialisten worden ingevuld. Natuurlijk vanuit strategie en concepting (voor alle media en middelen) maar zeker ook vanuit een groeiende ICT-behoefte. Daarnaast zal de ontwikkeling bij klanten ook niet stil staan. Ik zie een verschuiving naar meer invloed van klanten. Flexibele inzet en samenwerking zal dus cruciaal worden. Grote logge marcom-bedrijven zullen verminderen. De arbeidsmarkt zal grotendeels flexibel worden.'
Hoe kijk je tegen het huidige zzp-debat aan, waarbij de positie van deze zelfstandigen onder druk staat, onder meer door strenger overheidsbeleid?
'De overheid heeft gekozen voor flexibilisering van arbeid. Dat zal doorzetten. Bedrijven als FlexCom zullen samen met de overheid modelcontracten moeten opstellen waardoor zowel de opdrachtgever als opdrachtnemer op een juiste wijze worden geholpen. Er moet vooraf duidelijkheid zijn. Per mei 2016 verdwijnt de VAR en wordt alles anders (door de nieuwe Wet DBA, red.), dan hebben we een jaar om te veranderen zonder dat er gehandhaafd gaat worden. Weer een kans om de levensvatbaarheid van FlexCom te bewijzen. Ik zie het dus meer als een kans.'
Je wilt geen 'mensen schuiven'. Doen andere bemiddelaars dat dan wel? Hoe wil jij het anders doen?
'Ik schuif geen mensen, ik laat samen met de freelancers marketing- en marcom-producten ontwikkelen en produceren. Dus niet: een week een dtp-er voor x euro. Nee, bij FlexCom dus een rebranding van product X waarbij team A de strategie ontwikkelt, team B de concepting, enzovoort. Wij zorgen ervoor dat al deze professionals zo gekoppeld worden dat er een waardevol eindresultaat ontstaat.'
Hoe bekijk jij het aanbod van zelfstandige reclamemensen?
'Ik word heel vrolijk als hij kijkt naar het huidige potentieel op de freelance/zzp-markt. Gemotiveerde, zelfstandige en kundige mensen die heel graag hun toegevoegde waarde inzetten voor bedrijven. Toch blijkt het moeilijk voor hen om deze kennis en kunde aan de man te brengen. Ook het vinden van grotere, meer interessante projecten waar meerdere personen met diverse toegevoegde waarde samen werken blijkt niet gemakkelijk.'
Krijg je door al die bureaugesprekken geen zin om weer zelf een reclamebureau te beginnen?
'Eigenlijk doe ik dat ook. Alleen dan met de klant als koning en de freelancers als waardevolle ontwikkelaars en producenten.'
Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Bureaus van MarketingTribune.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- marcom
- full-service
- zzp'ers
- reclame
- freelancers
- specialisten
- FlexCom
- interview
- Jacques Suijdendorp
- marketing
- opdrachtgevers
- recruiter
- bemiddelaar
- markt
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
- Chocomel aast op samenwerking met Hak25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing