Mieke Gerritzen verruilt MOTI voor The Image Society

Mieke Gerritzen verruilt MOTI voor The Image Society
  • Bureaus
  • 4 apr 2016 @ 09:26
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MakersCreatieBrandingPersonalia

Mieke Gerritzen stopt per 1 januari 2017 als directeur van MOTI, Museum of the Image. Deze datum valt samen met het moment dat MOTI transformeert naar een ander museum waar het Bredase erfgoed gecombineerd zal gaan worden met beeldcultuur. Gerritzen zet haar onderzoek en projecten rondom beeld voort vanuit The Image Society.

Deze nieuwe organisatie initieert projecten en onderzoekt de betekenis en het belang van beeld in de maatschappij. The Image Society zal op (inter)nationaal niveau gaan samenwerken met bestaande musea en podia, maar ook nieuwe platforms betreden om publiek te bereiken.

Voor dit jaar staat er in MOTI nog een aantal spectaculaire projecten op stapel, waaronder in het voorjaar twee tentoonstellingen onder de noemer ‘Wij vieren de iconen’ en in november een grote conferentie over Privacy Design. Tevens is Gerritzen de bedenker van de thematentoonstelling Verbeelding aan de macht, politiek is vormgeving voor het nieuwe museum in Breda. 

Mieke Gerritzen: 'Ik heb veel geleerd als directeur van een bijzonder museum, de vijf jaar die ik van plan was te blijven zijn er uiteindelijk acht geworden. Ik verheug me er nu op om weer als maker, maar ook als regisseur en adviseur bij projecten betrokken te zijn. Om te beginnen zal ik in 2017 de expertise die ik de afgelopen jaren heb opgedaan publiceren in een toegankelijke publicatie over het beeld in de maatschappij.'

Gerritzen, ontwerper van oorsprong, trad in 2009 aan in het museum dat toen nog het Graphic Design Museum heette. In 2011 kreeg het museum een nieuwe naam  en werd er een groot aantal samenwerkingsprojecten opgezet. Hiermee werd de maatschappelijke reikwijdte van het museum verbreed van grafisch ontwerp naar beeldcultuur. Gerritzen was de bedenker van vele spraakmakende tentoonstellingen waaronder Rollercoaster, Welcome to the Imagesphere, Couture Graphique, Born Digital en Planet Hype. Voor vele bijzondere projecten is MOTI een podium gebleken, zoals het online museum Beeldjagers voor beeldverzamelaars, en MOTI V.R., een experimenteel virtual reality museum. Daarnaast heeft Gerritzen de afgelopen jaren een flinke stapel publicaties gerealiseerd over het belang en de betekenis van beeld in de maatschappij, waaronder de MOTI beeldcultuurkranten. Hiermee is een stevige basis gelegd voor een volgende fase in de ontwikkeling van beeldcultuur.

Gerritzen was eerder hoofd van de designafdeling aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en als ontwerper verbonden aan Waag Society en VPRO. Ze publiceerde talloze boeken en organiseerde conferenties en events over de effecten van technologie op kunst, media en design in Amsterdam, New York, Los Angelos, Berlijn en Essen.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken