Mieke Gerritzen verruilt MOTI voor The Image Society
- Bureaus
- 4 apr 2016 @ 09:26
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - MakersCreatieBrandingPersonalia
- 4 apr 2016 @ 09:26
- Redactie Bureaus
Mieke Gerritzen stopt per 1 januari 2017 als directeur van MOTI, Museum of the Image. Deze datum valt samen met het moment dat MOTI transformeert naar een ander museum waar het Bredase erfgoed gecombineerd zal gaan worden met beeldcultuur. Gerritzen zet haar onderzoek en projecten rondom beeld voort vanuit The Image Society.
Deze nieuwe organisatie initieert projecten en onderzoekt de betekenis en het belang van beeld in de maatschappij. The Image Society zal op (inter)nationaal niveau gaan samenwerken met bestaande musea en podia, maar ook nieuwe platforms betreden om publiek te bereiken.
Voor dit jaar staat er in MOTI nog een aantal spectaculaire projecten op stapel, waaronder in het voorjaar twee tentoonstellingen onder de noemer ‘Wij vieren de iconen’ en in november een grote conferentie over Privacy Design. Tevens is Gerritzen de bedenker van de thematentoonstelling Verbeelding aan de macht, politiek is vormgeving voor het nieuwe museum in Breda.
Mieke Gerritzen: 'Ik heb veel geleerd als directeur van een bijzonder museum, de vijf jaar die ik van plan was te blijven zijn er uiteindelijk acht geworden. Ik verheug me er nu op om weer als maker, maar ook als regisseur en adviseur bij projecten betrokken te zijn. Om te beginnen zal ik in 2017 de expertise die ik de afgelopen jaren heb opgedaan publiceren in een toegankelijke publicatie over het beeld in de maatschappij.'
Gerritzen, ontwerper van oorsprong, trad in 2009 aan in het museum dat toen nog het Graphic Design Museum heette. In 2011 kreeg het museum een nieuwe naam en werd er een groot aantal samenwerkingsprojecten opgezet. Hiermee werd de maatschappelijke reikwijdte van het museum verbreed van grafisch ontwerp naar beeldcultuur. Gerritzen was de bedenker van vele spraakmakende tentoonstellingen waaronder Rollercoaster, Welcome to the Imagesphere, Couture Graphique, Born Digital en Planet Hype. Voor vele bijzondere projecten is MOTI een podium gebleken, zoals het online museum Beeldjagers voor beeldverzamelaars, en MOTI V.R., een experimenteel virtual reality museum. Daarnaast heeft Gerritzen de afgelopen jaren een flinke stapel publicaties gerealiseerd over het belang en de betekenis van beeld in de maatschappij, waaronder de MOTI beeldcultuurkranten. Hiermee is een stevige basis gelegd voor een volgende fase in de ontwikkeling van beeldcultuur.
Gerritzen was eerder hoofd van de designafdeling aan het Sandberg Instituut in Amsterdam en als ontwerper verbonden aan Waag Society en VPRO. Ze publiceerde talloze boeken en organiseerde conferenties en events over de effecten van technologie op kunst, media en design in Amsterdam, New York, Los Angelos, Berlijn en Essen.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing