Türk Telekom repareert 'robot' Cristiano Ronaldo

Türk Telekom repareert 'robot' Cristiano Ronaldo
  • Bureaus
  • 6 apr 2016 @ 12:21
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StorytellingCommercialsVoetbalCampagnes

Ambassadors heeft wederom de handen in een geslagen met regisseur Marco Grandia en het Turkse DEPOfilm, deze keer voor een campagne van Türk Telekom met voetbalidool Cristiano Ronaldo in de hoofdrol. De commercial geeft antwoord op de vraag: is die razendsnelle Ronaldo stiekem een robot?

Türk Telekom Group lanceert deze campagne met de Real Madrid-spits om het eigen nieuwe 4.5G mobiele netwerk aan te prijzen. Het telecombedrijf positioneert zich wederom als een geïntegreerde telecommunicatiedienst en technologisch dienstverlener.

In deze commercial verliest de 31-jarige Portugese voetbalheld halverwege een wedstrijd op mysterieuze wijze zijn befaamde snelheid. De enige manier om Ronaldo’s probleem op te lossen is om hem naar Turkije te laten vliegen en hem een van de Türk Telekom-winkels te laten bezoeken, om zo weer op te laden.

'Geweldig om weer een Big One te doen', zegt regisseur Marco Grandia. 'Samen zijn we een goede geoliede machine op dit soort projecten. Cristiano is echt een leuke vent om mee te werken en het is verbazingwekkend dat we al zijn scènes in drie uur hebben kunnen draaien. Het idee achter de commercial is een beetje surrealistisch, maar dat is wat ze willen in Turkije. Het eindresultaat is bijna een korte film geworden.'

Ambassadors: 'In één week virtuele stadions bouwen'

Ton Habraken, VFX-director en oprichter van Ambassadors: 'Dit project had als uitdaging om in een week alle virtuele stadions en Cristiano’s robotarm te creëren. We zijn gewend aan strakke deadlines en hebben veel ervaring met computer-gegeneerde virtuele stadions, maar om na het draaien van de film het eindresultaat binnen een week op te leveren, dat was iets wat we nog niet eerder hadden gedaan.'

Over het technische proces zegt Habraken: 'We begonnen met het draaien van de VFX-plates met Cristiano en maakten meteen een selectie van het juiste beeldmateriaal voor de edit. We stuurden deze beelden gelijk door naar onze studio, zodat het team er direct mee aan de slag kon gaan. Dat betekende ook dat er al grote edit-beslissingen gemaakt moesten worden door editor Kim Hinrichs, terwijl er slechts een klein deel van de film was geschoten. Door onze voorbereiding en de korte lijnproductie op dit project, hebben we de film op een slimme en gestructureerde manier vorm kunnen geven.' 

Habraken spreekt over een een geweldige teamprestatie. 'Alle betrokken partijen waren zich ten volle bewust van de uitdagingen waarmee we werden geconfronteerd. Hierdoor hoefden we aan het einde van het project alleen de puntjes op de i te zetten.'

Joep Meijburg, sound designer en composer: 'Na het zien van een eerste edit, hoor ik in mijn hoofd de passende geluiden die ik nodig heb en weet ik wat ik ga maken. Ik heb genoten van de samenwerking met Marco Grandia. We zaten op één lijn en kwamen snel tot een finale versie. Hij gaf me creatieve vrijheid, wat altijd fijn werkt.  Ook leuk om te vermelden is dat deze commercial maar liefst twee minuten duurt en ik hierdoor meer tijd kreeg voor de opbouw van het sound design per scene.'



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken