Openbaar Ministerie berispt 'criminele' campagne Den Bosch
- Bureaus
- 26 mei 2016 @ 11:06
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MVOMaatschappijCampagnesActies
- 26 mei 2016 @ 11:06
- Jeroen Mirck
Een ludiek bedoelde campagne bedoeld om inwoners van Den Bosch beter afval te laten scheiden is uitgelopen op flinke aanvaring tussen het Openbaar Ministerie en de gemeente Den Bosch. De campagne suggereerde dat meerdere Bosschenaren 'onterecht in de bak' zaten. Na interventie van het OM is de campagne voortijdig gestaakt.
'We hebben dringend het advies gegeven om deze campagne te staken', laat Elianne Mastwijk van het Openbaar Ministerie weten aan Omroep Brabant. Het gaat om posters waar letterlijk heel Den Bosch mee vol was geplakt, met daarop de tekst 'In de gemeente Den Bosch zitten er 49 onterecht in de bak'.
'Philip S., zit onterecht in de bak', is een van de teksten die het OM in Den Bosch niet lekker zat, bevestigt een woordvoerder van de gemeente. 'Ook teksten als "Protesteer mee" en "Uit de Kruiskamp zitten er negen onterecht in de bak", konden niet rekenen op enige sympathie. Anders gezegd: ze waren not amused.'
De campagne, met website, Facebook-pagina en zelfs een fake-demonstratie bij het NS-station voor vrijlating van Philip S, is een inmiddels in de kiem gesmoorde activatie van Afvalstoffendienst Den Bosch. De verklaring: Philip S., die onterecht in de bak zit, is een staafmixer van Philips die in de verkeerde afvalbak terecht is gekomen.
Het Openbaar Ministerie heeft de gemeente Den Bosch vriendelijk doch dringend gevraagd om te stoppen met de actie. 'Deze campagne kan mogelijk tot onrust leiden en de indruk wekken dat het ergens anders over gaat', aldus OM-woordvoerster Elianne Mastwijk.
Volgens onbevestigde informatie van Omroep Brabant zou er zelfs een echte Philip S. zijn, die echt in de bak zit. Zijn advocaat zou woedend zijn over de actie en verhaal hebben gehaald bij het Openbaar Ministerie. Maar dit klinkt eerder als onderdeel van de campagne.
Op de Facebook-pagina Onterecht in de Bak staat inmiddels te lezen dat de beheerder de website wegens bijzondere omstandigheden offline heeft moeten halen. Opmerkelijk genoeg klopt deze mededeling niet, want de site is nog gewoon bereikbaar. Blijkbaar wordt het conflict ook gebruikt om de actie voor afvalscheiding nog wat extra aan te zwengelen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Openbaar Ministerie
- onterecht
- afval
- boos
- Den Bosch
- activatie
- crimineel
- in de bak
- actie
- Philip S.
- campagne
- OM
- afvalscheiding
- protest
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing