T-Mobile neemt afscheid van Ali B

T-Mobile neemt afscheid van Ali B
  • Bureaus
  • 17 mei 2016 @ 10:06
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingCommercialsCampagnesReclame

Adverteerder T-Mobile en rapper Ali B nemen na vijf jaar afscheid van elkaar. 'En afscheid nemen doet pijn', zo meldt het telecombedrijf. 'Zeker na ontelbare onvergetelijke momenten en even zovele oneliners.' In een speciale ode aan Ali en sidekick Brownie komen ze allemaal nog één keer voorbij.

Vijf jaar geleden startten T-Mobile en Ali B 'een mooi avontuur om de wijze waarop we in Nederland met elkaar in verbinding staan te verbeteren'. Ali B is de afgelopen jaren het boegbeeld geweest van de telco, maar daar komt nu een eind aan. Zowel T-Mobile als Ali B 'zijn toe aan iets nieuws' en vinden het belangrijk elkaar de vrijheid te geven, om ruimte te maken voor het nieuwe. Vanaf deze maandag bedankt T-Mobile met een speciale commercial Ali B én zijn sidekick Brownie.

Twintig commercials met Ali B

Ali B werd in 2011 het gezicht van T-Mobile toen hij nog redelijk onbekend was voor het grote publiek. 
T-Mobile wilde het merk een sociaal gezicht geven. Ali heeft een persoonlijkheid die daar 100% bij past. Hij verbindt net als T-Mobile mensen met elkaar. Ali B personifieerde dit verhaal samen met zijn vrienden. Ali heeft T-Mobile op de kaart gezet als een sociale en flexibele telecomprovider. Hij spoorde in de campagnes, maar ook achter de schermen, T-Mobile aan zaken te verbeteren of te veranderen.

'Het doel is bereikt en het wordt tijd voor een nieuwe koers waarin ieder zijn eigen weg gaat', aldus T-Mobile. Ali B gaat zich concentreren op zijn muziek en theater, terwijl T-Mobile zijn communicatiestrategie 'een nieuwe impuls' gaat geven.

Ali B en T-Mobile hebben in vijf jaar tijd 20 commercials gemaakt en wonnen in het eerste jaar gelijk de Gouden Loekie. Daarna volgde nog twee Effies, een Esprix en een SpinAward.

'Op een gegeven moment moet je verder en dit is het moment', laat Ali B weten. 'Ik ben dankbaar dat de vijf jaar zijn gegaan, zoals ze zijn gegaan. Het voelde nooit als reclame, het voelde altijd als onderdeel van mijn waarde. Ik ben trots op de groei die T-Mobile heeft doorgemaakt. Ze hebben een heel sociaal karakter gekregen en we hebben erop gepusht dat dingen anders moesten. En dat hebben ze gefixt.'

T-Mobile: 'Nieuwe communicatie-strategie'

Randy van Essen, directeur Brand & Communications bij T-Mobile: 'Het was een gezamenlijke keuze om onze samenwerking te stoppen en allebei een nieuwe weg in te slaan. We hebben in vijf jaar tijd veel met elkaar bereikt. We hebben, aangespoord door Ali, zaken die nog niet klopten in de telecomwereld aangepakt en rechtgezet. Mission accomplished en we gaan nu verder. We gaan Ali B niet vervangen door een nieuwe hoofdpersoon. In onze nieuwe strategie gaan we onze dienstverlening in samenwerking met onze klanten vormgeven. Daarin heeft iedereen, onze klanten én onze medewerkers, een hoofdrol. Ali zal altijd met ons verbonden zijn, ook al zien we elkaar wat minder vaak. Echte vriendschappen zijn immers voor altijd.'

T-Mobile legt de focus op de vooruitgang die technologie brengt in het leven van de individu en samenleving. De behoefte van de consument staat daarin centraal en telecomprovider faciliteert T-Mobile in die behoefte. De toekomst van de mobiele communicatie in Nederland ligt in de handen van iedereen. Het zijn de klanten die nu de inspiratiebron zijn en de weg wijzen. Zij én de medewerkers van T-Mobile zullen daarom een hoofdrol krijgen in de nieuwe communicatie-strategie.

Credits

Klant: T-Mobile

Bureau: Etcetera

Verantwoordelijk bij klant: Martijn Jaartsveld, Rindert de Lange, Randy van Essen

Creatie: Raymond van Schaik, Massimo van der Plas

Business Director: Danny van de Wetering

Campagne-producer: Daniel Vinig

Edit: Dutchtoast

Music/Sound: Soundsright



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken