Recordaantal inzendingen voor Cannes Lions
- 15 jun 2016 @ 16:10
- Jeroen Mirck
De organisatie achter het International Cannes Lions Festival heeft dit jaar een recordaantal inzendingen ontvangen voor de eigen 'Lions': ruim 43.000, oftewel een groei van 7% ten opzichte van 2015. De meest prestigieuze mondiale reclameprijs kan zich verheugen op meer cases in 18 van de 24 categorieën.
De grootste groei van inzenders voor de Cannes Lions vindt plaats in de categorie Product Design (+92%), terwijl er ook een opmerkelijke toename van inzendingen zichtbaar is in de drie 'specialist streams', te weten Entertainment, Innovation en Health.
De Entertainment Lions (voorheen Branded Content & Entertainment) groeiden met 32% naar 1.843, terwijl de nieuwe Entertainment Lions for Music al direct 637 cases aantrok in dit debuutjaar.
Ook de twee prijzen die horen bij het congresdeel Lions Innovation zitten in de lift. Na de start van deze categorie vorig jaar is er nu een forse groei: de Creative Data Lions met 16% en de Innovation Lions zelfs met 69%. Festivaldirecteur Terry Savage: 'We’re seeing evidence that the role of start-ups in the branded communications ecosystem is key, with new businesses and their products not only buoying entries to these two Lions, but driving deep into others as well.'
'Life-changing creativity'
De Pharma Lions en Health & Wellness Lions zitten eveneens in een lekkere plus: respectievelijk +35% en +42%, samen goed voor 2.607 aanmeldingen. Louise Benson, festivaldirecteur van Lions Health: 'By celebrating life-changing creativity, we’re challenging the norms of a highly regulated industry and accelerating change. Such strong entry numbers are a powerful sign of growing creative confidence.'
Andere trends zijn volgens de organisatie een 'sterke support voor craft'. De Digital Craft Lions ontvingen 1.150 inzendingen, terwijl Film Craft steeg met 5%. Ook craft-categorieën bij andere Lions beleven dit jaar een positieve ontwikkeling.
'Barometer van reclame-industrie'
Philip Thomas, CEO van Lions Festivals: 'We are constantly evaluating every Lion, consulting with the industry to form a view on how they should be structured to reflect the creative landscape and remain relevant. It’s important that the Lions remain a barometer for the industry, as well as an enduring creative benchmark. These numbers are also a reminder that there are ebbs and flows, and that it’s always best to take a long-term view.'
Als voorbeeld noemt Thomas de Outdoor Lions: vorig jaar leidde 11% minder inzendingen tot discussie over de invloed van die sector, maar dit jaar zit outdoor weer in de lift met 7%.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing