Forse boetes Binck Bank om misleidende reclame
- Bureaus
- 13 jul 2016 @ 11:58
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPolitiekReclame
- 13 jul 2016 @ 11:58
- Redactie Bureaus
Online aandelenbank Binck is stevig op de vingers getikt. In reclame voor beleggingsdochter Alex heeft de bank consumenten jarenlang misleid. Bovendien heeft Binck lang verzuimd beurstransacties te melden. Toezichtouder AFM legt Binck twee maal de maximale boete op: 750.000 euro voor misleidende reclame en een half miljoen euro voor het verzaken van de meldingsplicht.
Tussen 2012 en 2014 bevatten reclamecampagnes op tv en internet van Alex 'onduidelijke en misleidende informatie', aldus de AFM. Zo werden rendementen voorgespiegeld alsof die bij alle diensten van Alex konden worden behaald, terwijl het maar om een specifieke portefeuille met aandelen ging. Het gemiddelde rendement was ruim lager.
Daarnaast suggereerde Alex, zonder enige onderbouwing, dat er een verband was tussen de eigen werkwijze en het rendement, teneinde aan te tonen dat Alex beter presteerde dan concurrenten. Opmerkelijk: de bank had zelf van tevoren door een extern bureau laten uitzoeken dat de bewering niet deugde, maar voerde vervolgens wél twee jaar campagne met deze incorrecte claim.
'Verhoogde boete wegens duur van overtreding'
AFM is uitermate kritisch. 'Binck Bank is ondanks het eigen onderzoek van start gegaan met de campagnes en heeft geen vinger aan de pols gehouden hoe de voorbeeldportefeuilles zich ontwikkelden ten opzichte van de werkelijke beleggingen', aldus de toezichthouder.
Tijdens de reclame-campagnes nam het aantal klanten bij Binck aanzienlijk toe. Gezien dit positieve effect van de campagne meent AFM dat 'een verhoging van de boete wegens de ernst en de duur van de overtreding op zijn plaats is'.
Meldingsplicht genegeerd
Binck Bank vecht het oordeel en de boete aan. De Amsterdamse internetbank wordt daarnaast bestraft omdat het vier jaar lang op beurzen in Luxemburg, Brussel en Parijs handelde zonder de transacties te melden, wat verplicht is. Ook een aantal onderlinge transacties werd niet gemeld. Bij deze meldingsstraf legt het bedrijf zich neer.
De boetes van AFM trekken ook de aandacht van beleggers. Inmiddels hebben zich al meerdere gedupeerde klanten gemeld, die tot nu in totaal 4 miljoen euro vergoeding claimen.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing