Forse boetes Binck Bank om misleidende reclame

Forse boetes Binck Bank om misleidende reclame
  • Bureaus
  • 13 jul 2016 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkPolitiekReclame

Online aandelenbank Binck is stevig op de vingers getikt. In reclame voor beleggingsdochter Alex heeft de bank consumenten jarenlang misleid. Bovendien heeft Binck lang verzuimd beurstransacties te melden. Toezichtouder AFM legt Binck twee maal de maximale boete op: 750.000 euro voor misleidende reclame en een half miljoen euro voor het verzaken van de meldingsplicht.

Tussen 2012 en 2014 bevatten reclamecampagnes op tv en internet van Alex 'onduidelijke en misleidende informatie', aldus de AFM. Zo werden rendementen voorgespiegeld alsof die bij alle diensten van Alex konden worden behaald, terwijl het maar om een specifieke portefeuille met aandelen ging. Het gemiddelde rendement was ruim lager. 

Daarnaast suggereerde Alex, zonder enige onderbouwing, dat er een verband was tussen de eigen werkwijze en het rendement, teneinde aan te tonen dat Alex beter presteerde dan concurrenten. Opmerkelijk: de bank had zelf van tevoren door een extern bureau laten uitzoeken dat de bewering niet deugde, maar voerde vervolgens wél twee jaar campagne met deze incorrecte claim. 

'Verhoogde boete wegens duur van overtreding'

AFM is uitermate kritisch. 'Binck Bank is ondanks het eigen onderzoek van start gegaan met de campagnes en heeft geen vinger aan de pols gehouden hoe de voorbeeldportefeuilles zich ontwikkelden ten opzichte van de werkelijke beleggingen', aldus de toezichthouder.

Tijdens de reclame-campagnes nam het aantal klanten bij Binck aanzienlijk toe. Gezien dit positieve effect van de campagne meent AFM dat 'een verhoging van de boete wegens de ernst en de duur van de overtreding op zijn plaats is'.

Meldingsplicht genegeerd

Binck Bank vecht het oordeel en de boete aan. De Amsterdamse internetbank wordt daarnaast bestraft omdat het vier jaar lang op beurzen in Luxemburg, Brussel en Parijs handelde zonder de transacties te melden, wat verplicht is. Ook een aantal onderlinge transacties werd niet gemeld. Bij deze meldingsstraf legt het bedrijf zich neer. 

De boetes van AFM trekken ook de aandacht van beleggers. Inmiddels hebben zich al meerdere gedupeerde klanten gemeld, die tot nu in totaal 4 miljoen euro vergoeding claimen. 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken