Socialistische Partij blijft NEE/JA-stickers negeren

Socialistische Partij blijft NEE/JA-stickers negeren
  • Bureaus
  • 27 jul 2016 @ 10:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintPolitiekReclame

De Socialistische Partij is andermaal op de vingers getikt door Stichting Reclame Code. De politieke partij negeert volgens SRC stelselmatig NEE/JA-stickers bij het huis-aan-huis verspreiden van campagnefolders. Een klacht over verkeerd bezorgde SP-flyers in de aanloop naar het Oekraïne-referendum is gegrond verklaard. Vanwege het terugkerende karakter van de overtreding wordt deze uitspraak nu breed en actief gecommuniceerd.

De Socialistische Partij heeft in het kader van het referendum van 6 april 2016 over het verdrag van de Europese Unie met Oekraïne huis-aan-huis een folder verspreid. In de folder prijst de SP haar politieke denkbeelden met betrekking tot het associatieverdrag aan en roept zij op om bij het referendum ‘NEE’ te stemmen. Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een zogenaamde Nee/Ja-sticker.

Op de klacht die hierover is ingediend heeft de SP niet gereageerd. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de SP artikel 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) heeft overtreden. 

De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft de SP al verschillende malen aanbevolen dan wel geadviseerd om niet meer op een dergelijke wijze ongeadresseerd reclamedrukwerk te verspreiden. De SP blijft echter de bepaling betreffende Nee/Ja-stickers, die ook door een politieke partij gerespecteerd dient te worden, overtreden. De Commissie is van oordeel dat de SP zich niet eigenmachtig kan onttrekken aan de Code VOR, die een weergave is van maatschappelijke opvattingen. Daarom wordt deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek gebracht.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken