Raphaels lanceert nieuwe manier van emoties meten

Raphaels lanceert nieuwe manier van emoties meten
  • Bureaus
  • 12 sep 2016 @ 11:10
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsMerkenInnovatieOnderzoek

In het marketingvak wordt veel gewerkt met waarden, gebaseerd op drijfveren van mensen. Volgens onderzoeksbureau Raphaels werkt deze methode niet meer optimaal. Het draait steeds meer om emotionele beleving. Daarom heeft Raphaels met de Emotuning-tool een nieuwe manier gevonden om kwantitatief gevalideerde emoties toe te kunnen voegen aan merken.

Veel onderzoekbureaus gebruiken psychologische modellen die het waarden- en motivatiepatroon van mensen onderzoeken om daarmee beter te kunnen inspelen op de consumentenbehoeften. Het lastige van waarden is echter dat ze minder onderscheidend en te abstract zijn. Iedere bank wil altijd ‘betrouwbaar‘ zijn. Ieder bedrijf roept altijd: ‘kwaliteit’ en ‘klantvriendelijkheid’. Het zijn algemene, vaak erg functionele begrippen.

Sterke merken onderscheiden zich juist emotioneel en zijn daardoor in staat om een relatie met hun klant op te bouwen. Het draait om betekenisvol te zijn door een sterke emotionele belofte te hebben die resoneert bij je doelgroep. Lotteke van Nimwegen van Raphaels: 'De krachtigste band tussen mensen en een merk wordt gecreëerd op basis van emoties en niet op basis van waarden. Door inzicht in emoties kan je beter de juiste snaar raken in je belofte en communicatie.'

Emotionele innovatie

Raphaels heeft op basis van het boek 'Emotionele Innovatie' van Roland en Rogier van Kralingen de Emotuning tool ontwikkeld die het mogelijk maakt om op een directe en gestructureerde wijze emoties toe te passen bij merkpositionering, productontwikkeling en communicatie.

De Emotuning tool is een nieuwe manier om inzicht te krijgen in de emoties van de doelgroep. Huidige modellen bieden inzicht in waarden, deze tool sluit daar op aan en verrijkt en verdiept de waarden en inzichten door middel van emoties. Het maakt daarmee duidelijk waar en hoe een merk meerwaarde kan toevoegen door de juiste emoties aan te spreken in communicatie en stelt merken beter in staat hun verhaal te vertellen. Met behulp van de Emotuning tool kan je precies in kaart brengen welke emoties leven rondom een bepaald moment, categorie, merk, propositie of bij een specifieke doelgroep.  

Onderzoek naar goede doelen

Bij wijze van introductie van de tool, heeft Raphaels begin dit jaar op eigen initiatief een onderzoek onder negen goede doelen uitgevoerd met behulp van de Emotuning-tool. Doelen die hieraan hebben meegedaan zijn KNCV Tuberculosefonds, KWF Kankerbestrijding, Reumafonds, Hartstichting, Plan Nederland, Eye Care Foundation, AMREF Flying Doctors, Save the Children en Work with Nature.

De resultaten laten zien dat goede doelen op dit moment de aansluiting met hun doelgroep op emotioneel vlak vaak missen. Raphaels heeft met Emotuning inzicht gegeven in de eigen, unieke emoties waarmee ze beter een onderscheidende emotionele belofte neer kunnen zetten waardoor ze zich sterker kunnen verbinden met de (potentiële) donateurs.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken