Kwantum-campagne Canday laat het échte wonen zien

Kwantum-campagne Canday laat het échte wonen zien
  • Bureaus
  • 6 okt 2016 @ 09:01
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingMerkenCommercialsCampagnes

Kwantum bestaat 40 jaar en viert dat met een campagne die het echte wonen belicht. Niet overgestileerd 'showroom'-wonen, maar het wonen van alledag is de belangrijkste inspiratiebron voor het interieurmerk. De nieuwe campagne van reclamebureau Canday zal dan ook een belangrijker gewicht toekennen aan user-generated social content. Doel: ideeën om eigentijds wonen voor iedereen bereikbaar te maken.

'Om een actuele retailformule te blíjven, moet je continu verjongen', zegt Letteke Bens, communicatie-manager van Kwantum. 'Daarom hebben we de succesvolle campagne "Daar woon je beter van!" aangescherpt op basis van 10 belangrijke retailtrends en gaan we vol vertrouwen dit jubileumjaar en de toekomst in.'

Samen met Canday heeft Kwantum de afgelopen maanden hard gewerkt aan het verankeren van de trends in het denken en doen. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe integrale campagne die behalve het jubileum vooral ook het echte wonen viert.

Blijvend eigentijds

’Eigentijds wonen bereikbaar maken voor iedereen’ is en blijft de missie van de woondiscounter en 'Daar woon je beter van!' blijft ook de tagline. Toch zijn de positionering en de campagne ondanks het succes van de afgelopen jaren licht aangepast. Reden hiervoor is de behoefte van Kwantum om nog beter aan te sluiten op hoe 'Nederland' echt woont, de keuzes die gemaakt worden en hoe die tot stand komen. Canday's Leila Mulder: 'Voor keuzes en inspiratie kijkt en luistert de consument eerder naar de peer group dan naar merken. Dat wisten we al. Maar ook woonbladen, bloggers en vloggers hebben aan invloed ingeboet. De beïnvloeding is verschoven van influencers naar influence', aldus de strateeg. 'Nog steeds laat 75% van de mensen zich door influencers beïnvloeden. Maar vrienden zijn met een score van 90% toch een stuk bepalender geworden. Die social power ontsluiten we nu veel beter met de nieuwe campagne,' zegt Mulder.

Letteke Bens: 'In plaats van te dicteren hoe wij als retailformule eigentijds wonen bereikbaar maken voor iedereen, stellen we ons op als mogelijkmaker. De kracht van de social community is leading. Consumenten laten graag via hun sociale kanalen én die van Kwantum zien hoe zij hun huis hebben ingericht met producten van Kwantum en andere aanbieders. Wij gaan hiervoor, nog meer dan voorheen, een podium bieden. De content die dit oplevert, is vervolgens deelbaar ter inspiratie van bezoekers die zich aan het oriënteren zijn. Het moment was aangebroken om "Daar woon je beter van!" door onze eigen klanten via user-generated content te laten bewijzen.’

Strateeg Leila Mulder: 'Online research heeft ons specifieke inzichten opgeleverd als het gaat om de keuzes die consumenten maken voor, tijdens en na hun aankoop. Naar wie luisteren ze? Waar gaan ze naartoe voor inspiratie? Wat verwachten ze van een fysieke winkel? Trends die, wanneer je ze zoals wij samen met Kwantum hebben gedaan, specifiek vertaalt naar de branche, het merk en zijn kracht, voor een positieve uitwerking op je resultaten zullen zorgen.

Retailtrends 2020

Dit zijn, in vogelvlucht, de tien belangrijkste retailtrends voor 2020 waar Canday en Kwantum de nieuwe campagne op hebben gebaseerd:

  1. Absolute transparantie 
  2. Campagnes moeten ’Always ON’ zijn… 
  3. …maar kunnen op minder aandacht rekenen van de consument 
  4. De consument creëert zelf content 
  5. Influence neemt de rol van influencers over 
  6. Aanbod maakt plaats voor gevonden worden 
  7. Social shopping experience 
  8. Omnichannel benadering, maar dan écht 
  9. Personalisatie en relevantie 2.0 
  10. In een wereld met onbegrensde mogelijkheden wordt ’Echt’ meer waard

Wie de eerste nieuwe Kwantum-commercial bekijkt (zie onderaan), ontdekt meteen dat laatstgenoemde trend overduidelijk veel invloed heeft uitgeoefend op de nieuwe campagne van Kwantum. Dat zie je aan de keuzes die gemaakt zijn waar het gaat om settings, styling en copywriting. Zo worden shutters als 'anti-gluur' neergezet, verkoopt Kwantum vliesbehang 'dat er zo weer af kan' (vanwege de veranderende smaak van de tieners in huis én vanwege de laagste prijs garantie van Kwantum) én doet de woondiscounter heel open over een ossenkopskelet dat 'echt nep' is.

Bernd van den Thillart: 'Daar moet je geen mooier verhaal van maken. Er wordt geleefd, dus dat laten we zien. Er zijn minder charmante momenten waar je als buur deelgenoot van wordt gemaakt. Dit laten zien, zorgt voor herkenning en daarmee voor meer merksympathie,' vindt Van den Thillart. 'In het echte leven woont niemand in een 100% Kwantum huis. Althans,' vervolgt hij met een veelzeggende glimlach, 'nóg niet.'

De opnames voor de nieuwe commercials zijn onder hoge tijdsdruk geproduceerd. 'Maar', zegt Canday's Hennie Bouwe (Operations Director & Partner), 'de production value is hoog. We hebben samen met het topteam van Lukkien in drie dagen tijd maar liefst dertien volledig unieke scènes gedraaid. Met veel acteurs, props en camerahoeken. Dat is ons enkel en alleen gelukt, omdat Canday en Lukkien het samen met Kwantum zo goed hebben voorbereid. Het leek zeer ambitieus, maar bleek uiteindelijk goed haalbaar.'

Credits

Klant: Kwantum | Verantwoordelijk bij klant: Letteke Bens-van den Berg (strategie), Mariska Wijnands (creatie) | Bureau: Canday | Creatieve Directie: John Lommers | Client Services Director: Hans Vermeulen | RTV Producer: Hennie Bouwe | Strategie: Carlijn Danser & Leila Mulder | Concept & Art: Bernd van den Thillart | Concept & Copy: Ruud van Esch & Barry de Waal | Project Management: Saskia Donders | Productie TVC: Lukkien | Producent: Peter Derksen | Regisseur: Alain Friedrichs | D.O.P.: Daan Nieuwenhuijs | Gaffer: Frank Berger | Hoofd styling: Elske van Buuren | Styling: Daphne van der Heijden | Visagie: Babet Wolthuis | Fotograaf: Eelco Keizer



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken