Heineken wint Stiva-award met 'When You Drive, Never Drink'

Heineken wint Stiva-award met 'When You Drive, Never Drink'
  • Bureaus
  • 21 nov 2016 @ 12:29
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOCommercialsAwardReclameSport

De Stiva TV Award 2016 is toegekend aan de tv commercial ‘When You Drive, Never Drink’van Heineken, met in de hoofdrol voormalig F1-coureur Jackie Stewart. De commercial, gemaakt door Publicis Milan, is door publiek en vakjury verkozen tot beste en meest verantwoorde alcohol commercial van 2016.

Juryvoorzitter Fred van Raaij: 'De commercial stak er met kop en schouders bovenuit. Zeer vermakelijk om naar te kijken en een heldere communicatieboodschap dat alcohol drinken en autorijden niet samengaan.'

John-Paul Schuirink van Heineken Nederland nam vanmiddag de Award in ontvangst tijdens het jaarlijks STIVA-symposium. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) wil met de uitreiking van de Stiva TV Award 2016 laten zien dat leuke alcoholreclame en bewustmaking voor verantwoorde alcoholconsumptie prima samengaan.

Heineken prolongeert 'Stiva-titel'

John-Paul Schuirink, Manager Communicatie & Public Affairs Heineken Nederland, ontving vol enthousiasme de Stiva TV Award 2016 uit handen van juryvoorzitter Van Raaij: 'We vinden het een ontzettend mooi compliment dat Heineken, voor het tweede jaar op rij, de Stiva TV Award heeft gewonnen. We waren dit jaar met zes commercials genomineerd, verdeeld over onze biermerken Heineken, Amstel, Brand en ons nieuwe cidermerk Apple Bandit . Dit onderstreept hoe serieus Heineken verantwoorde alcoholmarketing neemt. We zien hetzelfde beeld bij onze collega’s in de markt. We hebben in Nederland een uitstekend systeem van zelfregulering en bij alle alcoholproducenten staat de verantwoorde marketing van hun producten en merken echt bovenaan de agenda.'

Het publiek en de vakjury verkozen de winnaar van de award gezamenlijk. Via www.stivaaward.nl kon het publiek (18+) kiezen uit negen genomineerde tv commercials. De vakjury bestaat uit Fred van Raaij (Tilburg University), Yvonne Prins (UM Nederland) en Anne de Clercq (film- en televisiemaker). Zij hebben uit alle inzendingen negen tv-commercials genomineerd. Jurylid Anne de Clercq: 'Wij letten als juryleden en vakmensen op creativiteit, originaliteit en de uitwerking van het concept, maar ook op hoe verantwoorde alcoholconsumptie in beeld wordt gebracht. Hier stak Heineken met de winnende commercial met kop en schouders bovenuit. Het viel ons op dat de meeste inzendingen hier goed op hebben ingespeeld en dat is een goed teken.'

De vakjury heeft uit alle inzendingen negen commercials geselecteerd en genomineerd (bekijk hier de shortlist). Iedereen van 18 jaar en ouder mocht eenmalig stemmen op hun favoriete alcoholcommercial. De stemmen van de jury en het publiek bepaalden samen de winnaar van de STIVA TV Award 2016. 

Strenge regels voor alcoholreclame

Alle in Nederland uitgezonden alcohol-commercials voldoen aan strenge regels die onverantwoorde alcoholconsumptie, zoals te veel en te vaak alcohol drinken, en alcoholconsumptie door minderjarigen moeten voorkomen. Voordat alcoholcommercials op televisie komen, worden ze getoetst door de STIVA Toetsingscommissie. Om te kunnen stemmen op stivaaward.nl, moesten de mensen eerst een leeftijdscheck doen.

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA). 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken