Volkswagen zet in op storytelling

Volkswagen zet in op storytelling
  • Bureaus
  • 7 nov 2016 @ 12:53
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentStorytellingCampagnesCommunityVideo

Een Volkswagen is voor velen meer dan een auto. Dat is het uitgangspunt voor een storytelling-driven merkcampagne, die werd ontwikkeld door Achtung! McGarryBowen. De basis van deze campagne zijn bijzondere VW-verhalen van autofans.

Het kan niet anders, bijna elke Nederlander heeft wel eens in een Volkswagen gereden. Met deze insight zijn het automerk en zijn bureaus aan de slag gegaan. Veel Volkswagen-fans delen online hun liefde voor het merk. 'Met gepassioneerde verhalen, herinneringen en foto’s waarin bleek dat Volkswagen voor veel mensen meer is dan een automerk.' Reden om deze verhalen tot leven te brengen in een branded content-serie op tv en online met als doel het verhogen van de merksympathie.

'A trip down Memory Lane'

Volkswagen ging samen met Achtung! McGarryBowen en producent Czar op zoek naar de allermooiste verhalen waarbij een Volkswagen een bijzondere rol had in het leven van twee mensen.

In een drie minuten durende mini-docu zien we twee markante mannen met zowel een onvoorwaardelijke liefde voor de Volkswagen Transporter, als voor elkaar. Een ongekende vriendschap, ontstaan en letterlijk gebouwd rondom deze auto.

'Fans uitdagen hun verhaal te vertellen'

De film wordt digitale gedistribueerd via YouTube en Facebook en wordt ondersteund met sponsored editorials binnen specifieke domeinen met verschillende invalshoeken. Met de gevonden verhalen als voorbeeld daagt Volkswagen mensen uit met hun eigen verhaal te komen, waarbij het automerk de mooiste verhalen beloont met een herbeleving.

MediaCom Beyond Advertising​ en Achtung! McGarryBowen organiseerden een brandend content pitch met een aantal media-exploitanten om de campagne nog sterker te maken. Uiteindelijk kwam BrandDeli als winnaar uit de bus, en gezamenlijk werd er gewerkt aan een uitbreiding van de campagne om het idee groter te maken. Ze omarmden het kernidee en documenteerden echte verhalen die passen binnen de context van het eigen zenderaanbod. Deze 'one minute shorts' worden uitgezonden net voor het reclameblok start.

Credits

Opdrachtgever: Volkswagen | Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Leony Hogenes & Jasper van der Bijl | Bureau: Achtung! McGarryBowen | Creatie: Florian Hollander & Vincent Versluis | Creatieve directie: Mervyn ten Dam | Account: Sven Venig | Producer: Kim Buijs, Nikki Haighton | Productie: Czar | Edit: De Kapsalon | Geluid: Taco Drijfhout, Jorrit Kleijne | Mediabureau: MediaCom Beyond Advertising | Media-exploitant: BrandDeli



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken