Aidsfonds staakt 'horrorcampagne' na kritiek hiv-patiënten
- Bureaus
- 7 dec 2016 @ 00:09
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - EffectCommercialsMaatschappijCampagnes
- 7 dec 2016 @ 00:09
- Redactie Bureaus
Het Aidsfonds heeft zijn harde campagne over het oprukkende hiv-virus per direct gestaakt. Aanleiding zijn de kritische reacties van hiv-patiënten. Ze voelen zich door de campagne gestigmatiseerd. Het fonds benadrukt dat dit nooit de bedoeling is geweest van de campagne, die juist bedoeld is om misverstanden over de ziekte weg te nemen.
In de campagne wordt onder meer gezegd dat hiv een 'ladykiller' is en dagelijks honderden kinderen doodt. Dat schoot in het verkeerde keelgat van diverse patiënten en patiëntenverenigingen. Onder meer de hiv-geïnfecteerde advocaat Oscar Hammerstein reageerde fel op de campagne.
'Ik vecht al 28 jaar tegen de stigmatisering van mensen met hiv, met succes', zei Hammerstein dinsdag in het NOS Radio 1 Journaal. 'Nu komt uitgerekend het Aidsfonds met een misdadige campagne die hiv-patiënten ervan beschuldigt 300 kinderen per dag te vermoorden.'
Het Aidsfonds zegt bewust te hebben gekozen voor een harde boodschap om de beeldvorming over hiv en aids te veranderen. Het fond zegt dat de campagne uitgebreid van tevoren is getest. Lees hier de integrale reactie van het fonds:
'In nauw overleg met de Hiv Vereniging heeft Aidsfonds besloten om de huidige campagne “het virus dreigt te winnen” terug te trekken. Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne.
Aidsfonds heeft bewust gekozen voor een harde boodschap omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit. De campagne is bedoeld om de noodzaak van het bestrijden van hiv en aids in de wereld onder de aandacht te brengen van het brede publiek in Nederland. Van de 37 miljoen mensen wereldwijd die leven met hiv, heeft nog niet de helft toegang tot zorg en hiv-remmers. Dat neemt niet weg dat mensen in Nederland die leven met hiv en wel toegang hebben tot hiv-remmers, dezelfde levensverwachting hebben als mensen zonder hiv. Bovendien kunnen mensen die succesvol worden behandeld het virus niet overdragen.
Wat nog lang niet is afgelopen, is de aidsbestrijding en de urgente boodschap voor de komende jaren. Voor het eerst in jaren stagneert de daling van het aantal nieuwe hiv-infecties wereldwijd. In sommige landen, in bijvoorbeeld Oost-Europa, neemt het aantal hiv-infecties alarmerend toe. Tegelijkertijd neemt de internationale financiering van de aidsbestrijding af. Het einde van aids in de wereld kan alleen maar met elkaar bereikt worden door de harde realiteit onder ogen te zien, in Nederland en ook daarbuiten.'
De campagne is ontwikkeld door Havas Lemz. Lemz maakte enkele jaren geleden internationaal naam met de confronterende campagne Sweetie tegen digitale kinderprostitutie.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
- horrorcampagne
- commercial
- Aidsfonds
- dood
- AIDS
- Havas Lemz
- gestopt
- hard
- Aids Fonds
- ziekte
- ladykiller
- kinderen
- patiënten
- kritiek
- hiv campagne
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing