Alfred International wint Creative Press Challenge 2016

Alfred International wint Creative Press Challenge 2016
  • Bureaus
  • 1 dec 2016 @ 13:30
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ConceptenCopywriting

Artdirector Luuk van de Put (27) en copywriter Jurre van de Ven (29) van Alfred International hebben de Creative Press Challenge 2016 gewonnen. Volgens de jury heeft dit creatieve team op intelligente en verrassende wijze de boodschap van Plastic Soup Foundation verbeeld in een advertentie. Het duo wint de onderscheiding met hun concept 'Weapon of mass destruction'. Van de Put: 'Het is best ingewikkeld om goed te begrijpen wat de plastic soup precies betekent.'

Een waterpistool kan indirect die impact hebben, zo was de insight waarop de twee aan het schetsen sloegen. Van de Ven: 'We hebben tien schetsen gemaakt. Deze hebben we op vrijdag - twee dagen later moesten we inzenden - op onze werkkamer aan de muur gehangen. We voelden al aan dat we met het waterpistool net een ander spoor te pakken hadden. Dat bleek ook uit de reacties van de creatieven van ons eigen bureau die onze schetsen bekeken.'

Eerdere prijzen
Dit creatieve team won in 2013 ook de eerste editie van de wedstrijd, die dit jaar voor de vierde keer georganiseerd werd door de Persgroep. Tijdens een verrassingsbezoek bij Alfred International werd het team persoonlijk gefeliciteerd.

De jury koos uit 54 inzendingen drie schetsen. Het concept van Van de Put en Van de Ven is uiteindelijk gekozen als winnaar.Het duo pleegde grondige research voordat het begon met schetsen. 'Het is best ingewikkeld om goed te begrijpen wat de plastic soup precies betekent. We wilden eerst precies doorgronden wat de impact is op het milieu, en dus uiteindelijk ook op mensen. Pas toen we ons daar uitvoerig op hadden ingelezen, zijn we aan de slag gegaan', zo vertelt Van de Put begeesterd. 

Dezelfde frequentie
De twee Brabanders vormden al een team op de Rotterdamse Willem de Kooning Academie. Na een succesvolle stage gingen de twee in 2013 bij Alfred aan de slag. Ze wonnen in hetzelfde jaar al meteen de eerste editie van de CPC, de prijs die De Persgroep in het leven riep om de blijvende relevantie en stopping power van print te laten zien. In 2013 streken de twee talenten met de eer met hun concept 'No news is bad news' voor Free Press Unlimited. Het succes laat zich deels verklaren doordat de twee zijn aangesloten op 'dezelfde frequentie'.
'Dat bleek al snel op de academie. Kijk, ik kan tig ideeën bedenken, maar als de ander ze steeds niet begrijpt of het niks vindt dan kom je nergens. Maar Luuk heeft bij mij aan een half woord, of aan het begin van een schets, al genoeg om dat concept meteen verder te ontwikkelen. Andersom geldt dat dus precies zo. Daardoor zijn we in staat om heel snel met elkaar te schakelen', zo vertelt Van de Ven. Van de Put vult aan: 'We hebben zodra we een opdracht krijgen vaak al binnen een dag behoorlijk wat concepten ontwikkeld en aan de muur hangen. Als je op één lijn zit dan kan je snel schakelen.' 

Reacties jury
‘De terechte winnaar: je wordt wakker geschud op de scherpe grens van beeld en tekst. Denk maar eens verder. Als onschuldig kinderspeelgoed zo gevaarlijk kan zijn, hoeveel meer voorbeelden zijn er dan te bedenken. Teflon in lippenstift? Weekmakers in spenen... Waarom doen we hier niets aan?’ - Maria Westerbos, founder & director Plastic Soup Foundation

‘Deze advertentie trekt onmiddellijk de aandacht en maakt een grap (onschuldig kinderspeelgoed als massavernietigingswapen) die de nieuwsgierigheid wekt. Zo heb je nooit over een waterpistooltje gedacht en dat is precies de boodschap van de Plastic Soup Foundation: je beseft niet dat al dat plastic in de zee ook de mens zelf kan schaden.’- Philippe Remarque, hoofdredacteur de Volkskrant

‘Dit idee heeft geweldige stopping power. Een naïef, onschuldig object wordt gecombineerd met een tegenstrijdige headline. Dit wekt nieuwsgierigheid om meer te weten te komen over het goede doel.’- Mervyn ten Dam, executive creative director & founder Achtung

De advertentie staat op donderdag 8 december in de Volkskrant, samen met een exclusief interview, en wordt ingezonden naar Cannes. Om de primeur van de advertentie te bewaren voor in de Volkskrant, wordt bij dit bericht enkel de schets getoond.   

Relevantie print
De twee zijn ontzettend blij met hun tweede CPC-overwinning. 'Supervet!', zeggen ze gelijktijdig gevraagd naar hun gevoel. Dat print nog steeds relevant is, staat voor hen als een paal boven water. 'Serieuze onderwerpen passen goed in een serieus medium als een krant. Het is minder vluchtig dan online-uitingen. Dus ja, supervet dat ons concept - dat we hebben gemaakt in samenwerking met fotograaf Rein Janssen - op donderdag 8 december in de Volkskrant staat!', zo besluit Van de Put. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken