Marketeer van de Week: Katrien De Smedt (Center Parcs) over Winter Wonderland Mysterie

Marketeer van de Week: Katrien De Smedt (Center Parcs) over Winter Wonderland Mysterie
  • Bureaus
  • 16 dec 2016 @ 15:18
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenMarketingInterviewStorytellingCampagnes

Met het 'Winter Wonderland Mysterie' zet Center Parcs een interactieve videocampagne in die moet leiden tot een spannende ontknoping op kerstavond. In vier landen proberen kinderen de opdrachten uit te voeren die acteur Ricardo Blei (bekend van SpangaS) ontvangt in de video's. Center Parcs ontwikkelde deze campagne samen met het Nederlandse contentbureau Totalspiel. Reden voor MarketingTribune om Katrien De Smedt, online contentmanager van Groupe Pierre & Vacances (eigenaar van Center Parcs) te strikken voor de rubriek Marketeer van de Week. 'Ik wil verrassen en innoveren.'

Hoe ontstond het idee om een online kinderserie te gaan maken voor de feestdagen?

Katrien de Smedt: 'We zochten naar een verrassende manier om het winterthema in onze parken een maand lang onder de aandacht te brengen. Niet simpel, want hoe zorg je ervoor dat mensen blijven terugkomen en dat we de aandacht houden? Na een zeer ‘spannende’ brainstorm kwam Totalspiel met dit geweldige idee. Onze belangrijkste doelgroep zijn natuurlijk families met kids en wat is er beter dan een mystery-kidsserie rond de periode van Sinterklaas en Kerst?'

Is dit een breuk met campagnes die jullie eerder deden om Center Parcs op de kaart te zetten?

'Het is absoluut een vernieuwend concept en format. Vooral het interactieve leek ons top, zodat we onze fans echt kunnen betrekken bij het verhaal. Op deze manier verhoogt de betrokkenheid en maakt iedereen deel uit van het Winter Wonderland-verhaal. Het sluit ook zeer goed aan op onze totale strategie.'

Was het lastig om deze videocampagne te maken voor zowel de Nederlandse, Belgische, Duitse als Franse markt?

'Een zeer grote uitdaging. Eerst was het de bedoeling om met verschillende acteurs te werken per land, maar uiteindelijk liet de planning en het budget dit niet toe. Gelukkig zijn ze in Duitsland en Frankrijk niet vies van dubbing. Dus de oplossing lag voor het grijpen.'

Hoe reageren kinderen en ouders op de video's en de opdrachten?

'We worden overladen met positieve reacties. Iedereen doet goed mee, we hebben zelfs het gevoel dat families echt samen naar de afleveringen kijken en samen antwoorden formuleren. Het voelt echt alsof deze actie volledig voor hun plezier op poten is gezet, en dat is ook het juiste gevoel dat we willen overbrengen. Op een leuke manier Winter Wonderland leren kennen, samen Kerst redden en dan misschien nog een gratis verblijf in de wacht slepen!'

Hoe was de samenwerking met contentbureau Totalspiel?

'Zeer goed. Totalspiel komt steeds zeer creatief uit de hoek, ook denken ze steeds in oplossingen. Ze hadden een zeer professioneel team opgesnord waarmee we in twee dagen tijd alle dertien episodes hebben geschoten. Het was echt geweldig om het volledige team in actie te zien, zeer gestroomlijnd. Totalspiel durft verder te denken en ze zijn zeer flexibel en veerkrachtig in hun manier van werken.'

Welk concreet resultaat moet deze campagne uiteindelijk opleveren?

'Het uiteindelijke doel is dat mensen het magische Winter Wonderland-gevoel ervaren en zin krijgen om het in het echt te ervaren. Boeken dus, haha!'

Smaakt deze campagne naar meer? Ga je na de kerstvakantie vaker gebruik maken van video?

'Zeker en vast. We zijn de laatste tijd veel aan het experimenteren met verschillende formaten: 360-graden video bevalt onze fans ook zeer goed. We zijn ook prachtige virtual tours aan het maken voor onze parken en we experimenteren zelfs met een zelfgemaakte comic.'

Hoe belangrijk zijn online en social in jullie marketingmix?

'Onze grootste omzet wordt online gegenereerd. Dus deze kanalen zijn van groot belang. Ook willen we onze gasten graag verrassen met leuke acties en de experience in onze parken overbrengen, online brengt deze ervaring zeer dicht bij onze fans. Ook biedt online zoveel mogelijkheden om onze gasten dagelijks te laten interacten met onze producten.'   

Wat is er zo leuk aan werken voor Center Parcs?

'Center Parcs is een bedrijf dat meegaat met de tijd en dat de wensen van de consument echt voorop stelt. We proberen steeds nieuwe dingen en willen onze gasten verrassen. Alle departementen werken samen om een optimale experience neer te zetten. Voor, tijdens en na het verblijf.'

Hoe lang werk je hier al en in welke functies?

'Ik werk ondertussen vijf jaar bij Center Parcs. Gestart als marketing executive en nu uitgegroeid tot contentmanager voor Sunparks & Center Parcs en dit voor alle markten. Het is een zeer veelzijdige en uitdagende job. Contentmarketing is all about testen, proberen en  leren. Dit houdt me enorm scherp. Steeds nieuwe dingen proberen, de markt aftasten. Het internationale aspect zorgt voor een extra uitdaging. Ik heb nu een team van vier personen, in elk land iemand. Het is een jong, divers en zeer gemotiveerd team met frisse en innovatieve ideeën om de markt te veroveren.'   

Wat deed je voordat je hier werkte?

'Accountmanager bij LUON. Hier had ik verschillende klanten en volgde ik alle projecten van die klant van A tot Z. Ik kan alle mensen die net starten met werken aanraden om eerst even aan bureau-zijde te werken. Je komt in aanraking met alle verschillende elementen binnen communicatie en marketing, je leert heel goed omgaan met planningen en budgets. Het is hard werken maar een enorm rijke ervaring voor je verdere carrière.'

Wat heeft de marketingcommunicatie van Center Parcs dat andere bedrijven niet hebben?

'Diversiteit met verschillende doelgroep-profielen: veel ervaring, starters, durvers... Deze mix zorgt voor verrassende concepten en projecten. Iedereen heeft een grote affiniteit met het merk en de producten. Dit zorgt ervoor dat iedereen met de nodige passie in de projecten vliegt.'

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

'Flow: genieten van het leven en stilstaan bij de kleine dingen. Des Petits Hauts: elegant, vrouwelijk en zacht. Airbnb: vernieuwend, toffe gettaways, verrassend, sociaal contact. Uber: makkelijk in gebruik, zet markt op z’n kop, users staan voorop. Nike: persoonlijk, risico’s nemen, grenzen aftasten, just do it!'

Wie is jouw grote voorbeeld in het vak?

'Het is niet echt een persoon, maar eerder enkele brands die echt een voorbeeld stellen, zoals Nike, Dove... Merken die zich perfect aansluiten bij de needs van de bevolking. Die needs creëren. Merken die een denkpatroon kunnen veranderen, beweging kunnen brengen in een vastgeroest patroon. Merken die een waarde kunnen brengen in het dagelijkse leven. Anders denken, anders reageren, anders presteren... anders doen leven.'

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

'Facebook: contact houden met vrienden, maar ook merken in de gaten houden die ik interessant vind. Instagram: ik ben gek van mooie beelden, dus daarvoor het kanaal bij uitstek. Hier volg ik eerder dingen die me persoonlijke interesseren zoals food, kids en natuur. LinkedIn: professionele netwerk onderhouden (semi-actief).'

Wat zijn jouw mediamerken?

'Krant: De Standaard. Tijdschrift: Flow Magazine. Radiozender: Studio Brussel. Tv-zender: geen favoriete zender, ik ben een Netflixer. Website: TheNextWeb.com.'

Wat zijn jouw toekomstige ambities als online marketeer?

'Verrassend en innoverend uit de hoek komen met projecten en experiences die mensen bijblijven, doen glimlachen en iets bijdragen in hun dagelijkse leven. Nieuwe dingen blijven proberen, niet stilstaan en meer en dieper ontdekken hoe wij elke beleving voor onze (toekomstige) gast nog indrukwekkender en waardevoller kunnen maken.'

Is er nog iets dat je kwijt wilt?

'Graag wil ik ook zeker mijn collega Kevin Den Haan even in de bloemetjes zetten omtrent dit project. Hij heeft dit project van A tot Z mee opgevolgd binnen mijn team en hij heeft zelfs een rol binnen de serie. Kun je raden welke? Kevin is contentcoördinator en focust zich vooral op de Nederlands markt. Hij is nu bijna een jaar actief binnen mijn team en ik hoef niet te zeggen hoe blij we zijn met deze frisse wind, zijn doorzetting en durf voor nieuwe dingen.'

Interview: Jeroen Mirck, zelfstandig journalist en platform-manager Media, Bureaus en Sponsoring van MarketingTribune.

Katrien De Smedt, met haar gezin: 'Het gezin is de hoofddoelgroep van Center Parcs.' 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken