Nima viert vijftig jaar verandering

Nima viert vijftig jaar verandering
  • Bureaus
  • 2 dec 2016 @ 14:56
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Marketing

Nima, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales, heeft zijn vijftigste verjaardag gevierd door een tijdcapsule te begraven, precies op de plaats waar de organisatie is opgericht. De capsule bevat bijdragen van leden over de toekomst van het vak aan de hand van vijftig metatrends, variërend van extreme personalisatie tot eeuwig leven, en is begraven in de buurt van Postillion Hotel Bunnik, waar ooit de motoResto stond – het eerste snelwegrestaurant van Nederland.

De oprichtingsverklaring van NIMA op 1 december 1966 luidde: 'Tijdens een bijeenkomst te Bunnik is opgericht het Nederlands Instituut voor Marketing, waarin leidinggevende marketing-functionarissen uit het bedrijfsleven, adviseurs op marketinggebied en zij die marketing doceren, studeren of op dit terrein wetenschappelijk onderzoek verrichten, elkaar willen vinden.'

Reden voor de huidige ledenorganisatie om de geboortegrond op te zoeken met een boodschap voor de toekomst, ondergebracht in een roestvrijstalen tijdcapsule.

Martin Huisman, voorzitter Nima: 'Toegegeven, het is wat anders dan een groot feest geven of een taart sturen aan iedere marketeer. Dat hadden we ook kunnen doen, maar de directie van Postillion-hotels reageerde meteen enthousiast op dit idee en het past ons beter om niet te lang stil te staan bij vijftig jaar lief en leed en juist vooruit te kijken. Dit vak wás en is nog steeds een van de mooiste beroepen die je je kunt voorstellen. Soms liggen we onder vuur, soms bijten we namens professionals in marketing, communicatie en sales van ons af, maar ons werk wordt herkend en – mits eerlijk en integer uitgevoerd – gewaardeerd. Het is fantastisch om marketing te leren, doceren of om marketeer te zijn. Dat blijft zo en dat vieren we.

Nima A, B en C

De Nima-oprichters stelden zich in 1966 ten doel om aandacht voor marketingvraagstukken te bundelen en inpassing van de marketinggedachte in het totale bedrijfsbeeld te bevorderen. Marketeers van bedrijven als Levers Zeepfabrieken (Unilever), Joh. Enschedé, De Gruyter en reclamebureau J. Walter Thomson vormden samen het eerste bestuur van NIMA. Hun bestuurlijke nazaten waren daarom ook aanwezig bij het begraven van de tijdcapsule in Bunnik, evenals vertegenwoordigers van de verschillende ledengroepen van Nima.

Kort na de oprichting in 1966 introduceerde Nima zijn Diploma A, B, en C-systeem om het kennisniveau in marketing te duiden, een systematiek die nog steeds bestaat en wordt gebruikt in het Nederlandse bedrijfsleven. Ruim 60.000 Nederlanders haalden zo hun Nima Diploma.

Martin Huisman: 'Maar hoewel veel mensen bij het woord Nima misschien eerst denken aan een specifiek diploma, zijn we eerst en vooral een beroepsvereniging met bijna 3.500 actieve leden, personen en bedrijven. Daarom zetten we hún ideeën vandaag centraal en delen ze met de eeuwige marketeers. Je weet nooit of de tijdcapsule over tien jaar geopend wordt – als hier de riolering wordt vervangen – of pas over twee ijstijden. Maar dat maakt ook eigenlijk niet uit.’

Overlevers

Veel inzendingen beschreven nieuwe samenlevingsvormen, de inzet van high tech of verandering van de relatie tussen bedrijven en consumenten, die allemaal van invloed zullen zijn op de verandering van marketing.

Mabel Nummerdor, bestuurslid Nima: 'Opvallend is vooral de positieve toon. Marketeers zien de verre toekomst kennelijk zonnig in en dat verbaast me ook niet. Als je iets nodig hebt voor succes in dit vak, is het vernuft en het vermogen om aan te passen. In die zin zijn marketeers de ideale overlevers.'

www.nima.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken