Sire lanceert campagne 'Voor wie doe jij het eigenlijk?'

Sire lanceert campagne 'Voor wie doe jij het eigenlijk?'
  • Bureaus
  • 16 dec 2016 @ 12:21
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social mediaTelevisie

The Good Life Agency is gelanceerd, een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Het imagobureau is niet echt, maar een sociaal experiment, ontwikkeld door N=5 in samenwerking met Bijl PR voor de Sire campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’. Doel van het experiment was om te kijken hoe ver mensen gaan voor een succesvol(ler) imago en tegelijk om een maatschappelijk debat los te maken over het toenemende streven naar perfectie. Dit werd donderdagavond in een speciaal item voor dit thema onthuld bij RTL Late Night door Humberto Tan.

De lancering van The Good Life Agency trok met een sterk polariserend promofilmpje de aandacht van miljoenen Nederlanders. Een samenwerking met RTL Boulevard, Linda, De Speld en Coen & Sander van Radio538 deed de sneeuwbal rollen, waarna ook andere nieuwsmedia en influencers het bericht overnamen. Vervolgens brandde op social media een ware landelijke discussie los. In nog geen 3 dagen tijd is er een enorm bereik gerealiseerd (16 miljoen impressies) met 32.000 unieke bezoekers op thegoodlifeagency.nl en 170 aanvragen voor de statusverhogende diensten. Het fictieve bureau ontving zelfs een aantal open sollicitaties en een samenwerkingsverzoek van een modellenbureau. 

Fred Moolhuijsen heeft met zijn rol als geloofwaardig oprichter van The Good Life Agency een cruciale rol gespeeld in het succes van de dienst. 'Het was een heel eervol, maar ook dringend verzoek wat ik deze zomer van Sire kreeg. De context en het thema raakte me en deed me besluiten me voor dit hogere doel in te zetten. Het waren een paar turbulente dagen. Een welgemeend excuus voor die mensen die vinden dat ze in de maling genomen zijn. Maar het doel heiligt naar mijn mening de middelen. Vanaf vandaag ben ik gewoon weer Fred Moolhuijsen van B&BA.'
Naast Fred werkten ook Bijl PR, Bonkers, Monalyse en 356media, Superbruut, Feka en DVJ Insights belangeloos mee aan de campagne. Hoewel de diensten van The Good Life Agency bewust over the top waren om een discussie los te maken, speelden ze wel degelijk in op de toenemende behoefte van mensen naar een perfect imago. Deze levensechtheid zorgde naast bijval ook voor veel verontwaardiging. Veel mensen spraken de hoop uit dat het niet echt zou zijn, vrezend dat we anders in een totaal doorgeslagen maatschappij zouden leven.

'Veel jongeren en volwassenen voelen zich mislukt, dankzij het zogenaamde perfecte leven van hun vrienden op bijvoorbeeld social media. De plicht tot perfectie is op alle fronten inmiddels een serieus maatschappelijk probleem. We liegen elkaar ongelukkig met als gevolg dat we ons eenzaam voelen in ons falen. Stop met de competitie in de strijd voor het meest perfecte leven. Vraag je eens af wat het goede leven is, voor jou, en niet voor de bühne', zo stelt ook professor dr. Paul Verhaeghe, één van de experts die bij ontwikkeling van de campagne geraadpleegd werd en aan tafel zat bij de onthulling tijdens RTL Late Night. Uit onderzoek blijkt dat we ongelukkig worden door ons leven mooier voor te doen dan het is en ons te veel laten leiden door wat anderen van ons verwachten. 

De onthulling van het experiment is ook de start van de nieuwe SIRE campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’

Lucy van der Helm, directeur SIRE: 'De campagne laat mensen stilstaan bij de vraag of je bepaalde keuzes maakt omdat je daar zelf gelukkig van wordt of om hiermee aan verwachtingen van anderen te voldoen. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Gewoon goed is niet goed genoeg meer.'

Bas van Berkestijn, bestuurslid SIRE en bedenker van het thema vult aan: 'Uit onderzoek blijkt namelijk dat we het gelukkigst worden wanneer we dingen doen die we echt zelf willen. Als we handelen vanuit onze eigen verlangens en trouw blijven aan onszelf. En niet omdat we succesvol willen overkomen op anderen of omdat we denken dat het van ons verwacht wordt. Daarom laat SIRE in haar nieuwste campagne heel Nederland stil staan bij de vraag ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’'

N=5 ontwikkelde hiervoor onder andere drie televisiecommercials, een online campagne, radiocommercials, outdoor, print en social media waarin een moment van contemplatie en zelfonderzoek aangereikt wordt. Daarnaast is de site voorwie.nl met inspirerende content ontwikkeld en gerealiseerd door Superbruut in samenwerking met Feka. 356media realiseerde de pers- & promofilms. Bijl PR tekende voor alle PR-activiteiten, DVJ Insights voor marktonderzoek, Monalyse voor de campagnemonitoring.

www.sire.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken