De aanhouder wint: nieuwe accounts rond de jaarwisseling

De aanhouder wint: nieuwe accounts rond de jaarwisseling
  • Bureaus
  • 30 dec 2016 @ 13:30
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieKlantenPitches

Als marketeer wil je het nieuwe jaar graag goed beginnen. Datzelfde geldt uiteraard voor reclamebureaus. Wat is er dan mooier dan rond de jaarwisseling een nieuwe klant binnenhalen of een zwaarbevochten pitch winnend afsluiten. De bureaus en hun klanten in dit actuele overzicht gaan met een lekker gevoel het nieuwe jaar in. Wie gaat er aan de slag voor Fiat, Toto, BBC en Havensteder?

Toto kiest voor Joe Public

Joe Public Take-Away Advertising ontwikkelt de nieuwe campagne van Toto. Volgens Toto past het bureau goed bij het merk en de huidige on- en offline communicatie uitdagingen waar de aanbieder van sportweddenschappen mee te maken heeft. De campagne gaat in de tweede helft van januari van start. Arno de Jong, directeur Brands & Portfoliomanagement van Nederlandse Loterij: 'Er was meteen een goede match met Joe Public. Ze hebben een verrassende, onconventionele campagne ontwikkeld voor Toto.'

Bij Toto kun je voorspellingen doen op sportwedstrijden of -evenementen. Dit kan voetbal zijn, maar ook andere teamsportwedstrijden of individuele sportwedstrijden. Meespelen kan via de app, de (mobiele) website en de verkooppunten. Toto is onderdeel van Nederlandse Loterij, de grootste kansspelorganisatie in Nederland en de naam achter zeven verschillende kansspelen: Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto. 

BBC Worldwide kiest Mediaxplain 

Het Britse BBC heeft voor zijn media-activiteiten in Nederland mediabureau Mediaxplain geselecteerd. Na een bureau-oriëntatie bood Mediaxplain de beste strategische oplossing voor de communicatie-uitdagingen van BBC Worldwide. De Engelse zendergroep is op de Nederlandse markt actief via de zender BBC First, met ondertiteld Brits drama. De samenwerking start met een multimediale campagne rondom de première van het vierde seizoen van hitserie Sherlock. Doel van de campagne is om het Nederlandse publiek 'groots' te informeren over de start van de nieuwe serie op 1 januari. 
 
De campagne steunt op vier pilaren. Allereerst een sterke outdoor-inzet via billboards, digitale abri’s en een take-over van de Ziggo Dome. Daarnaast zijn kwalitatieve contacten met het publiek gerealiseerd door de inzet van bioscoopreclame tijdens de Kerstvakantie rondom aan Sherlock-verwante films. Sterk op video en premium display leunende inzet op relevante tv-sites en apps vormt de digitale basis in de campagne. Deze wordt tot slot versterkt via social media waar dag na dag meer bekend gemaakt wordt over de serie. 

Starcom wint Fiat-account

Fiat Chrysler, de Italiaanse auto fabrikant, heeft Starcom aangewezen als media bureau voor de planning en buying activiteiten over de EMEA en APAC regio waaronder dus ook Nederland valt. Vanuit een bureau review welke in juli van dit jaar is opgestart heeft Starcom het account gewonnen van Maxus, dat sinds 2009 voor Fiat werkt. Voor die tijd was Starcom reeds het media bureau voor Fiat. De werkzaamheden zullen de totale Fiat Chrysler Automobiles business behelzen waaronder onder andere de merken Alfa Romeo, Chrysler, Jeep en Fiat vallen.

Leo Burnett, dat tevens onderdeel is van de Publicis Groupe en in Nederland opererend onder de Publicis One vlag, is reeds het creatieve bureau voor Fiat. Starcom zal de werkzaamheden op het Fiat account vanaf maart 2017 oppakken. 

Goud Uberconnected aan de slag voor Havensteder

Om de online bereikbaarheid voor haar huurders te verruimen, is de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder voor de online dienstverlening buiten kantoortijden een samenwerking aangegaan met Goud Uberconnected. Joeri van Broekhoven, manager Klant & Service van Havensteder: 'We merken, dat huurders ook ’s avonds en in het weekend zaken willen regelen of vragen willen stellen. We willen dat via online kanalen faciliteren, omdat we merken, dat dat graag gebruikte kanalen zijn. We zochten een betrouwbare, eigentijdse samenwerkingspartner en hebben die gevonden in Goud Uberconnected.' De samenwerking start op 1 januari 2017. Goud Uberconnected beantwoordt na kantooruren vragen op Facebook, Twitter, webchat en WhatsApp.

Tot slot: SNS zoekt vervanger voor FHV BBDO

De jaarwisseling betekent helaas niet voor ieder bureau goed nieuws. Zo laat SNS weten te hebben besloten in 2017 met een nieuw creatief bureau verder te bouwen aan het eigen bankmerk. Dit betekent dat de samenwerking met FHV BBDO in 2017 eindigt.

In 2014 was het aan SNS om te bewijzen dat ze een eigen plek verdient naast de andere banken in Nederland. Hiervoor gingen we samen met FHV BBDO terug naar de kern van onze identiteit als dienstverlener en kozen we voor een nieuwe koers. Met het communicatieconcept ‘Heel normaal’ als resultaat. De inzet: het terugwinnen van het vertrouwen en een sterk, eigen profiel in de markt. Hier heeft FHV BBDO een belangrijke rol in gespeeld. Mede door deze gedurfde communicatie is SNS weer op de kaart gezet als een aantrekkelijke bank voor de gewone Nederlander. 

Afscheid nemen is altijd spijtig, maar biedt tegelijk ook kansen in 2017: wie wordt komend jaar het nieuwe bureau van SNS?

Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Bureaus van MarketingTribune.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken