Nederlandse eventbureaus winnen mondiale 'Event Oscar' voor Innovation Expo

Nederlandse eventbureaus winnen mondiale 'Event Oscar' voor Innovation Expo
  • Bureaus
  • 26 jan 2017 @ 10:58
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieEvenementAward

Tijdens de uitreiking van de Eventex Awards 2017, het wereldwijde Oscar-gala voor de evenementenindustrie, hebben vijf Nederlandse bureaus gezamenlijk een zilveren Award in de wacht gesleept. Ze kregen die prijs op 24 januari in Dublin (Ierland) voor de organisatie van de Innovation Expo in 2016.

De Innovation Expo - een initiatief van een drietal Nederlandse ministeries - vond in het voorjaar van 2016 plaats in Amsterdam. Aan de oevers van het IJ waren 250 projecten in het teken van duurzame innovaties op de terreinen van transport, voeding en energie bijeengebracht. Het evenement trok 5.500 bezoekers, 60% méér dan de voorgaande editie, en 70% méér exposanten dan aanvankelijk was begroot. De klus werd geklaard binnen 9 maanden voorbereidingstijd en binnen het budget van 700.000 euro.

Innovatieve aanpak

De Eventex-jury was verder onder de indruk van de onorthodoxe wijze waarop dit event werd georganiseerd. Voor de pitch waren vijf bureaus uitgenodigd, maar nog tijdens de pitch ontstond het idee de klus gezamenlijk aan te pakken. Henk van Maanen, de architect van dit Event Consortium: 'Elk bureau kon zich daardoor richten waar ze het allerbest in zijn, en dat leidde tot een zeer innovatief en verrassend evenement.' 

Voor de opdrachtgevers was het extra belangrijk goed voor de dag te komen, want in het kader van het Nederlandse Voorzitterschap van de EU waren maar liefst 38 Europese transport- en milieuministers te gast op de Expo. Minister-president Mark Rutte (zie video) roemde het informele karakter van het evenement: 'Niet stijf of deftig, maar heel praktisch. Een groot verschil met dit soort expo's in andere landen, waar het allemaal heel ingewikkeld en een beetje saai wordt. Dit was heel interactief.'

Award on tour 

Het consortium voor de Innovation Expo werd gevormd door S.V.P. Sfeerbeheer, PINO Congressen, Obsession Evenementen & Communicatie, LiveHouse Strategic Events en Team van Maanen Live Communicatie. Bij de Award hoort ook een beeldje dat op reis gaat langs de bureaus. Elke consortium-partner houdt de trofee vijf weken in bezit en brengt 'm daarna persoonlijk naar een van de andere vier partijen, om zo de onderlinge contacten in stand te houden. 



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken