Uncommon: 'Opleiding ondergeschoven kind in bureauwereld'
- Bureaus
- 27 jan 2017 @ 11:44
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CreatieStrategieCommunicatie
- 27 jan 2017 @ 11:44
- Lucas Boon
Elf talenten zijn dit jaar begonnen aan de tweede editie van reclame traineeship: Uncommon. Achtung, Dawn, Natwerk en de dit jaar nieuwe bureaupartner Hagens hebben een aantal van hun jonge creatieven geselecteerd om deel te nemen aan het traineeship. Inge Ligthart, initiatiefnemer en tevens eigenaar van Dawn, licht de plannen toe. 'Opleiding is een beetje het ondergeschoven kindje van de reclamewereld.'
Waarom is de noodzaak voor een initiatief als dit eigenlijk zo hoog? Jonge creatieven worden bij het bureau waar ze werken toch ook prima opgeleid?
Inge Ligthart: 'Ik denk dat je daar vooral een 'training on the job' krijgt. Als je veel werk mag maken, leer je ook en van een goeie creative director kun je veel opsteken. Maar Uncommon gaat wat verder, is breder. Je krijgt begeleiding aangaande je eigen ontwikkeling, masterclasses van de leiders van vier bureaus, je leert vaardigheden als presenteren en onderhandelen en de talenten krijgen gedurende het jaar spannende opdrachten en moeten gezamenlijk pitches doen.'
Wat moet het traineeship de jonge creatieven precies opleveren? Ze hebben toch al een baan?
'Dat klopt, maar ze missen vaak nog kennis en bepaalde vaardigheden. En daarnaast is persoonlijke ontwikkeling binnen Uncommon ook belangrijk; daar worden ze professioneel in gecoacht. Bijzonder aan dit programma is dat we het met vier totaal verschillende bureaus doen. Een mooie kans voor de talenten: kennismaken met verschillende opvattingen, werkwijzen en culturen.'
Wat heeft de eerste editie van Uncommon vorig jaar opgeleverd?
'We hebben twee dingen geleerd. We selecteren kandidaten die al voor zichzelf hebben gekozen: 'Ik wil een hele goeie creatief, strateeg of accountant worden'. Dat scheelt. Daarnaast hoeven we er niet speciaal mensen voor aan te trekken. Uncommon is juist belangrijk voor de jonge talenten die al bij ons in dienst zijn. Uiteindelijk heeft van de vorige editie één Uncommoner een contract in de wacht gesleept: Sandra Molin. Zij werkt nu als strateeg bij Achtung.'
Waarom is talentontwikkeling het ondergeschoven kindje in de recalemwereld?
'Een tijd lang heeft dat veel te maken gehad met geld; er was simpelweg geen budget voor. Maar ik denk dat we in de bureauwereld altijd heel erg gedacht hebben dat als je echt getalenteerd bent, je er vanzelf wel komt. We gooien je in het diepe zonder reddingsboei, als je blijft drijven ben je goed. Zoiets.'
Lees ook: 'Voor Uncommon zoeken we hybride creatieven'
Ga voor meer informatie naar de website.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing