Uncommon: 'Opleiding ondergeschoven kind in bureauwereld'

Uncommon: 'Opleiding ondergeschoven kind in bureauwereld'
  • Bureaus
  • 27 jan 2017 @ 11:44
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CreatieStrategieCommunicatie

Elf talenten zijn dit jaar begonnen aan de tweede editie van reclame traineeship: Uncommon. Achtung, Dawn, Natwerk en de dit jaar nieuwe bureaupartner Hagens hebben een aantal van hun jonge creatieven geselecteerd om deel te nemen aan het traineeship. Inge Ligthart, initiatiefnemer en tevens eigenaar van Dawn, licht de plannen toe. 'Opleiding is een beetje het ondergeschoven kindje van de reclamewereld.'

Waarom is de noodzaak voor een initiatief als dit eigenlijk zo hoog? Jonge creatieven worden bij het bureau waar ze werken toch ook prima opgeleid?

Inge Ligthart: 'Ik denk dat je daar vooral een 'training on the job' krijgt. Als je veel werk mag maken, leer je ook en van een goeie creative director kun je veel opsteken. Maar Uncommon gaat wat verder, is breder. Je krijgt begeleiding aangaande je eigen ontwikkeling, masterclasses van de leiders van vier bureaus, je leert vaardigheden als presenteren en onderhandelen en de talenten krijgen gedurende het jaar spannende opdrachten en moeten gezamenlijk pitches doen.' 

Wat moet het traineeship de jonge creatieven precies opleveren? Ze hebben toch al een baan?

'Dat klopt, maar ze missen vaak nog kennis en bepaalde vaardigheden. En daarnaast is persoonlijke ontwikkeling binnen Uncommon ook belangrijk; daar worden ze professioneel in gecoacht. Bijzonder aan dit programma is dat we het met vier totaal verschillende bureaus doen. Een mooie kans voor de talenten: kennismaken met verschillende opvattingen, werkwijzen en culturen.' 

Wat heeft de eerste editie van Uncommon vorig jaar opgeleverd? 

'We hebben twee dingen geleerd. We selecteren kandidaten die al voor zichzelf hebben gekozen: 'Ik wil een hele goeie creatief, strateeg of accountant worden'. Dat scheelt. Daarnaast hoeven we er niet speciaal mensen voor aan te trekken. Uncommon is juist belangrijk voor de jonge talenten die al bij ons in dienst zijn. Uiteindelijk heeft van de vorige editie één Uncommoner een contract in de wacht gesleept: Sandra Molin. Zij werkt nu als strateeg bij Achtung.'

Waarom is talentontwikkeling het ondergeschoven kindje in de recalemwereld?

'Een tijd lang heeft dat veel te maken gehad met geld; er was simpelweg geen budget voor. Maar ik denk dat we in de bureauwereld altijd heel erg gedacht hebben dat als je echt getalenteerd bent, je er vanzelf wel komt. We gooien je in het diepe zonder reddingsboei, als je blijft drijven ben je goed. Zoiets.'

Lees ook: 'Voor Uncommon zoeken we hybride creatieven' 

Ga voor meer informatie naar de website.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken