WFA: 'Reclamegeld stimuleert Europese economie fors'

WFA: 'Reclamegeld stimuleert Europese economie fors'
  • Bureaus
  • 18 jan 2017 @ 11:44
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkEffectOnderzoekReclame

Elke euro die aan reclame wordt besteed, voegt zeven euro toe aan het Bruto Binnenlands Product van de Europese Unie. Dat blijkt uit het deze week gepubliceerde onderzoek 'Value of Advertising', dat Deloitte uitvoerde in opdracht van de wereldwijde adverteerdersbond WFA en een coalitie van Europese bureaus, exploitanten en belangenverenigingen.

De Europese reclame-industrie pleit voor een heroverweging van verdere beperkingen op reclame, zoals in de Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn (AVMSD) en de e-Privacy Richtlijn, omdat deze beperkingen veelal geen rekening houden met deze economische belangen.

92 miljard euro, 6 miljoen banen

Value of Advertising is het eerste EU-brede rapport dat de economische en maatschappelijke bijdrage van reclame door cijfers onderbouwd in kaart brengt. De studie toont het vermogen van de industrie aan economische groei in de EU te stimuleren en een positieve bijdrage te leveren aan de werkgelegenheid.

Door gebruik te maken van econometrische modellen wordt aangetoond dat de 92 miljard euro die in 2014 aan reclame is besteed in de EU, 643 miljard euro heeft toegevoegd aan het BBP van de Unie (4,6 %). Ook is de reclame-industrie goed voor bijna 6 miljoen banen in de EU (2,6% van de totale EU werkgelegenheid).

Het onderzoek toont aan dat reclame innovatie stimuleert en voordelen biedt aan de consument. Reclame zorgt ervoor dat consumenten tegen lage kosten of zelfs gratis kunnen profiteren van nieuws, entertainment en communicatiemiddelen in het totale medialandschap van TV, radio en online. Ook grote sportevenementen worden mogelijk gemaakt door reclame.

BVA: 'Reclame is economische factor van belang'

De BVA is positief over de uitkomsten van het onderzoek. 'Heel goed dat WFA dit initiatief heeft genomen om het positieve verhaal over de invloed van reclame met cijfers onderbouwd onder de aandacht te brengen', zegt Heleen Crielaard, bestuurslid BVA en senior marketingmanager van Rabobank. 'Het onderzoek toont aan dat reclame een economische factor van belang is, die een sterke bijdrage levert aan de maatschappij en de economie. Daarom roept BVA in lijn met WFA de politiek op om terughoudend te zijn met de roep om wettelijke restricties als reclameverboden, die de vrijheid van commerciële communicatie vaak onnodig inperken.'

Lees het complete WFA-onderzoek hier



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken