[Forum] Stoppen/starten als marketeer [2]

[Forum] Stoppen/starten als marketeer [2]
  • Bureaus
  • 21 feb 2017 @ 09:53
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Waarmee moeten marketeers onmiddellijk stoppen? En waarmee moeten ze juist beginnen? Een groot aantal professionals in de mediawereld legden we deze vragen voor. Vandaag de 2e serie antwoorden. ‘Stop met kortetermijndenken.’

Ruud de Lange, ceo Mindshare

‘Marketeers moeten vooral af van risico-avers gedrag. Toon lef door meer te proberen en te experimenteren. 20-30 procent van je budget die je daar nu instopt is straks 70-80 procent van je budget dat je effectief laat zijn. Durf voor impact te gaan in een behoorlijk gefragmenteerd landschap.’

Diederik Breijer, ceo IPG Mediabrands

‘De vraag is niet waar marketeers mee moeten stoppen/beginnen. Dit betreft ons allemaal. Ik heb het wel eens eerder gezegd: naar mijn mening is de spagaat tussen de gewenste kwaliteit van product/dienstverlening en de prijs die men bereid is daarvoor te betalen nog nooit zo groot geweest. Zeker in onze sector. De race naar de bodem is niet duurzaam, het verschraalt volkomen, het levert middelmatigheid en de slotconclusie maakt iedereen ongelukkig. Het halfje tijgerwit bij de bakker kost een eurootje en niet 10 cent en bij de keurslager is je vlees nu eenmaal van veel betere kwaliteit. Lijkt me geen verrassende uitspraak. Dus als we allemaal bereid zijn om een behoorlijke prijs te willen betalen voor kwaliteit, dan verandert dit gedrag. Verdwijnen ook uit onze sector de aanbieders van kilo-knallers en gaat dit voor iedereen een veel beter product of resultaat opleveren.’

Peter de Mönnink, ceo Sanoma | SBS

‘Alles is content, maar niet alle content is goede content. Dus niet elk type content leent zich voor elke boodschap. Goede content wordt in toenemende mate voorzien van log-in of fire walls. Dat is logisch. Het heeft waarde – en dus een kostprijs-  die uitstijgt boven de gemiddelde CPM prijs. De waardering voor premium content neemt toe. Dat is dus die content die door professionals is gecreëerd onder merken met een herkenbare betekenis voor de doelgroep. Dit blijkt ook de content te zijn die doorheen de consument zijn ‘marketing noise barriers’ zoals adblockers komt. Marketeers zouden hier nog meer verliefd op moeten worden. Ik ben ervan overtuigd dat dit vele malen meer onderscheidend is dan ‘commodity content’ onder al of niet vage merken. Niet alleen marketeers maar iedereen in de mediaindustrie moet zich realiseren dat de wereld om ons heen verandert in een ongekend hoog tempo. Dit betekent ook dat oude concurrenten je nieuwe vrienden kunnen zijn. Ik denk dat we als Nederlandse mediaspelers de handen meer ineen moeten slaan om samen een winning alliance te vormen. Marketeers en vooral hun vertrouwen in ons vermogen om de doelen te leveren, zijn daarin een onmisbare schakel.’

 

Leonie Koning, managing director Initiative

‘Niet alleen marketeers, maar de hele branche moet stoppen met kortetermijndenken: durf wat verder te kijken dan alleen het aankomende jaar. Graag ook stoppen met afrekenen op verkeerde KPI’s en hokjesdenken. Starten: proberen, durven en kiezen. In een willekeurige volgorde.’

 

Edwin Basten, ceo OMG

‘Non-compliant e-mail. Ondanks alle boetes en wetgeving worden er nog allerlei regels overtreden en dat is schadelijk voor commerciële e-mail. Ook A-adverteerders maken zich hieraan nog altijd schuldig. Waar ze mee moeten beginnen is wat in andere mediakanalen al heel gewoon is: goed nadenken over een effectieve dialoog met doelgroepen, en die steeds persoonlijker maken. En de onderliggende processen goed inrichten met een professioneel team.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken