Crowded maakt bouwen eigen community platform eenvoudig

Crowded maakt bouwen eigen community platform eenvoudig
  • Bureaus
  • 14 feb 2017 @ 23:05
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Social media

Branded online communities van bedrijven wereldwijd dragen bij aan klanttevredenheid, leveren nieuwe ideeën op en verlagen support-kosten. Toch is voor veel organisaties de hoge investering in de ontwikkeling en techniek van zo'n community een grote stap.

Crowded neemt die hoge drempel weg door een flexibele en gebruiksvriendelijke oplossing: Een plug and play community platform dat naar eigen zeggen simpeler werkt dan WordPress en bedrijven in staat stelt om aan de slag te gaan met een eigen community.

Zowel grote bedrijven als Capgemini, ING en AB-Inbev, die nieuwe ideeën bij werknemers vandaan halen, tot kleine gemeenten die hun inwoners betrekken bij de inrichting van het dorpsplein, testten een jaar lang met een eigen Crowded-community. Die tests bleken succesvol en het vier man tellende bedrijf draaide vier keer zoveel omzet dan verwacht. Nino Floris, mede-oprichter van Crowded: 'We moeten nog beginnen met actieve marketing en sales maar het enthousiasme van de betalende test-klanten belooft veel goeds.'

Online ideeën verzamelen is een hele andere behoefte dan inspirerende content delen of kennis verzamelen. Floris: 'Toch zijn beide in de essentie communities: Gebruikers kunnen content toevoegen, elkaars activiteiten bekijken, waarderen en er op reageren.'

Met die insteek biedt Crowded tientallen templates die gecombineerd kunnen worden om zo aan bijna elke business-case bij te dragen. Daaroverheen gaat een laag met de eigen branding van de klant om zo tot een compleet unieke community te komen.

De behoefte voor deze software ontstond bij de huidige CEO en medeoprichter van Crowded Robert van Hoesel. Destijds was hij ook betrokken bij de oprichting van Young Creators, met meer dan 20.000 leden de grootste community van jonge talenten in Nederland. Van Hoesel: 'Facebook is een enorm goed product en wij kunnen zelf Facebook niet verbeteren of een goed verdienmodel ontwikkelen. Ook heeft Facebook beperkt ruimte voor branding. We wilden met Young Creators graag een eigen plek waar de talenten zich beter kunnen profileren beter dan via Facebook. Dus besloten we zelf te investeren in de bouw van een platform.'

Na zes maanden stond er net aan iets, was het team overwerkt, het geld op en de motivatie ver te zoeken. Van Hoesel: 'Een goed sociaal platform maken is echt extreem moeilijk.'

Van Hoesel ging in dienst bij Blendle, maar na een aantal maanden besloot hij alsnog de draad weer op te pakken. Een spin-off van het Young Creators platform werd de start van Crowded.

Al snel vond Crowded een klant die enthousiast was met het de eerste werkende versie. Dat was het aha moment: 'Er zullen vast veel meer partijen zijn waarvoor het bouwen van een sociaal platform een hopeloze klus lijkt.'

De ambitie van Crowded vloeit daaruit voort: Iedereen, ongeacht technische kennis, in staat stellen om binnen een week een custom community te lanceren.

www.crowded.co


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken