[TK17] Verkiezingscampagne voor jongeren: 'Don't Fuck Up!'
- Bureaus
- 10 mrt 2017 @ 11:40
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - Social mediaCampagnesPolitiekContent
- 10 mrt 2017 @ 11:40
- Redactie Bureaus
Om Nederlandse jongeren te motiveren op 15 maart te gaan stemmen hebben vijf Amsterdamse jongeren een campagne ontwikkeld. Daarin vragen ze jongeren uit het Verenigd Koninkrijk en de VS hoe zij naar stemmen kijken na Brexit en de verkiezing van Donald Trump. Hun boodschap: 'Don’t Fuck Up!'
Er mogen in Nederland op 15 maart bijna 4 miljoen jongeren tussen de 18 en 30 jaar stemmen. Dit komt neer op bijna een derde van de totale Nederlandse kiezers. Daarmee hebben Nederlandse jongeren in potentie enorm veel macht in handen.
‘The younger people didn’t want Brexit’, zegt een Brits meisje in de campagnefilm. Een Amerikaanse leeftijdsgenoot vult aan: ‘I think young people could have prevented Trump.’ Deze aanname wordt bevestigd in een artikel van Bloomberg, die de voorkeur onder Amerikaanse millennials vergeleek met de daadwerkelijke opkomst tijdens de verkiezingen.
'Wees geen sukkel, ga stemmen!'
Massih Hutak, onder andere bekend van zijn open brief over stemmen aan Nederlandse jongeren leende zijn stem om de boodschap in het Nederlands samen te vatten: ‘Dit zijn onze generatiegenoten uit Engeland en Amerika. En je hoort van hen wat er gebeurt als we niet gaan stemmen. Dus wees geen sukkel en ga stemmen op 15 maart.’
Naast het filmpje hebben de vijf initiatiefnemers ook een Facebook-event waar Nederlandse jongeren kunnen beloven te stemmen door op ‘aanwezig’ te drukken. Tevens willen de jongeren het event gebruiken als informatief platform rondom de verkiezingen.
‘We hopen dat ons filmpje alle jongeren van Nederland (extra) motiveert om op 15 maart te gaan stemmen. Maar met motivatie alleen ben je er natuurlijk niet. Op het event delen we filmpjes, links en andere informatie om jongeren te helpen zich te oriënteren’, zegt Marten Meijboom, één van de initiatiefnemers.
Meer initiatieven gericht op jongeren
Project ‘Don’t Fuck Up’ is niet het eerste initiatief om jongeren naar de stembus te krijgen. Sinds begin 2017 is Tim Hofman met de Stembus al bezig jongeren te helpen zich politiek te oriënteren. Ook werd onlangs het platform Stemdan.nl gelanceerd met uitgebreide informatie over stemmen en het politieke proces.
De vijf jonge creatieven verantwoordelijk voor het project zijn Thom Schrama, Joost van der Schoot, Annelie Rubingh, Tristen Mackenzie en Marten Meijboom.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing