KWF vervolgt campagne: 'Voor wie doneert Nederland?'

KWF vervolgt campagne: 'Voor wie doneert Nederland?'
  • Bureaus
  • 16 mrt 2017 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • VideoStorytellingCampagnes

Reclamebureau Kapooow geeft voor KWF Kankerbestrijding een vervolg aan de succesvolle online fondsenwervingscampagne ‘Ik doneer voor' uit 2016. Naast de verhalen van familie van kankerpatiënten portretteert deze vervolgcampagne ook collega’s en teamgenoten.

De KWF-campagne draait om persoonlijke verhalen. Zo doneert Jorinde voor de reislustige Jacco. Zij hebben elkaar leren kennen tijdens het werken op een festival waar zij een vriendschap opbouwden. Jorinde doneert voor Jacco zodat hij 'nog alle reizen van zijn dromen kan gaan maken'. Ook is er Wai die voor zijn vriend Marco doneert. Zij zijn vrienden geworden via een Haagse volleybalvereniging.

De verhalen worden verteld via gesponsorde video’s op Facebook, banners en de landingspagina. Gedeelde persoonlijke verhalen worden via de campagnepagina verzameld en later ingezet als banners om nog meer mensen te inspireren. Op deze donatiepagina kan men ook een aantal langere versies van de video’s bekijken.

Kanker raakt ons allemaal. Eén op de drie Nederlanders krijgt gedurende zijn leven de diagnose, wat ervoor zorgt dat vrijwel iedereen een persoon kent met kanker. Een donatie aan KWF gaat hand in hand met een persoonlijk verhaal. In 2016 inspireerde KWF Nederland door via de ‘Ik doneer voor’-campagne vier verhalen te delen van echte donateurs die vertelden voor wie en waarom zij doneerden.

Sneeuwbaleffect

Deze vier portretten centreerden zich rondom gezinsleden die donateur waren geworden vanwege de impact op het gezin. De verhalen sloten af met de vraag voor wie de kijker doneerde. Potentiële donateurs konden middels de campagnewebsite via Facebook delen voor wie en waarom zij doneerde en zo hun directe omgeving ook inspireren om te doneren.

Dit zorgde voor een sneeuwbaleffect omdat een groot deel van de directe omgeving van de donateur ook bevriend is met degene die ziek is. Het resulteerde in een succesvolle campagne waarin de doelstelling ruim behaald is omdat doneren veranderde van een abstracte handeling in een persoonlijk moment.



Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken